Realizacja tematyki w poszczególnych grupach wiekowych: 6-latki
| Tematyka |
Treści programowe |
Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dzieci |
|
Zabawy i ćwiczenia oddechowe |
1. Wykonywanie ćwiczeń oddechowych połączonych z wytwarzaniem dźwięku |
Dzieci: |
|
2. Dmuchanie na płomień świecy (tylko podczas pracy indywidualnej) |
- umiejętnie regulują swój oddech |
|
|
3. Ćwiczenie oddechu (przeponowo-brzusznego) w czasie słuchania muzyki relaksacyjnej - leżenie na plecach, dłonie ułożone na brzuchu sprawdzają wznoszenie się brzucha w czasie nabierania powietrza (wdechu) i opadanie brzucha przy wypuszczaniu powietrza (wydechu) |
- umiejętnie regulują swój oddech |
|
|
4. Rozumienie związku pauz w mówieniu z oddechem. Rola pauz krótkich i długich w wypowiedziach |
- potrafią podczas mówienia stosować odpowiednie pauzy: krótkie i długie |
|
|
5. Właściwe gospodarowanie oddechem w czasie mówienia, recytowania i śpiewania oraz poprawne, wyraziste wypowiadanie się w każdej sytuacji |
- umiejętnie regulują swój oddech |
|
|
6. Doskonalenie umiejętności wyrazistego mówienia (regulowanie oddechu, odpowiednie stosowanie pauz, wybrzmiewanie wszystkich głosek wyrazu itp.) |
- poprawnie wymawiają wszystkie głoski w wyrazach |
|
Tematyka |
Treści programowe |
Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dzieci |
|
Zabawy i ćwiczenia fonacyjne |
1. Wykonywanie ćwiczeń mających na celu ukazanie możliwości związanych ze zmianą siły głosu (od cichego do coraz głośniejszego mówienia i odwrotnie) |
Dzieci: |
|
2. Stosowanie odpowiedniego tempa mowy, siły głosu, dykcji i akcentowania |
- potrafią stosować odpowiednie tempo mowy, siłę głosu dykcję i akcentowanie |
|
|
3. Zmienianie tonu głosu, czyli wysokości jego brzmienia oraz wyrażanie tonem głosu różnych stanów uczuciowych (radości, zdziwienie, gniew, smutek) |
- potrafią właściwie ustawiać głos - potrafią panować nad brzmieniem swego głosu |


