Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Realizacja tematyki w poszczególnych grupach wiekowych: 6-latki

Joanna Onichimiuk
Tematyka

Treści programowe

Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dzieci

Zabawy i ćwiczenia oddechowe

1. Wykonywanie ćwiczeń oddechowych połączonych z wytwarzaniem dźwięku
a) dmuchanie w gwizdek
b) gra na grzebieniu
c) korzystanie z zabawek typu: fujarki, piszczałki, trąbki

Dzieci:
- uczestniczą w ćwiczeniach i zabawach oddechowych

2. Dmuchanie na płomień świecy (tylko podczas pracy indywidualnej)

- umiejętnie regulują swój oddech

3. Ćwiczenie oddechu (przeponowo-brzusznego) w czasie słuchania muzyki relaksacyjnej - leżenie na plecach, dłonie ułożone na brzuchu sprawdzają wznoszenie się brzucha w czasie nabierania powietrza (wdechu) i opadanie brzucha przy wypuszczaniu powietrza (wydechu)

- umiejętnie regulują swój oddech

4. Rozumienie związku pauz w mówieniu z oddechem. Rola pauz krótkich i długich w wypowiedziach

- potrafią podczas mówienia stosować odpowiednie pauzy: krótkie i długie

5. Właściwe gospodarowanie oddechem w czasie mówienia, recytowania i śpiewania oraz poprawne, wyraziste wypowiadanie się w każdej sytuacji

- umiejętnie regulują swój oddech

6. Doskonalenie umiejętności wyrazistego mówienia (regulowanie oddechu, odpowiednie stosowanie pauz, wybrzmiewanie wszystkich głosek wyrazu itp.)

- poprawnie wymawiają wszystkie głoski w wyrazach

 

Tematyka

Treści programowe

Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dzieci

Zabawy i ćwiczenia fonacyjne

1. Wykonywanie ćwiczeń mających na celu ukazanie możliwości związanych ze zmianą siły głosu (od cichego do coraz głośniejszego mówienia i odwrotnie)

Dzieci:
- rozumieją, że w byciu słuchanym i rozumianym ma znaczenie zarówno treść, którą chcemy przekazać jak i siła używanego głosu

2. Stosowanie odpowiedniego tempa mowy, siły głosu, dykcji i akcentowania

- potrafią stosować odpowiednie tempo mowy, siłę głosu dykcję i akcentowanie

3. Zmienianie tonu głosu, czyli wysokości jego brzmienia oraz wyrażanie tonem głosu różnych stanów uczuciowych (radości, zdziwienie, gniew, smutek)

- potrafią właściwie ustawiać głos

- potrafią panować nad brzmieniem swego głosu