Realizacja tematyki w poszczególnych grupach wiekowych: 5-latki
| Tematyka |
Treści programowe |
Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dzieci |
|
Zabawy i ćwiczenia oddechowe |
1. Regulowanie oddechu podczas recytowania wiersza, krótkich odpowiedzi wielozdaniowych oraz śpiewu |
Dzieci: |
|
2. Wyrabianie prawidłowego oddychania w różnych sytuacjach: na dworze (oddychanie przez nos), w czasie wybranych ćwiczeń gimnastycznych (wdech nosem, wydech ustami), w czasie mówienia, śpiewania (wdech i wydech ustami) |
- umiejętnie regulują swój oddech |
|
|
3. Wdrażanie do poprawnych, wyrazistych wypowiedzi, czasie których następuje szybki wdech i spokojne mówienie na długim, powolnym wydechu (podobnie jak w czasie śpiewania ) Wydłużanie fazy wydechowej |
- prawidłowo regulują swój oddech podczas wypowiedzi |
|
|
4. Ćwiczenia oddechowe polegające na wymawianiu w ruch poprzez dmuchanie |
- chętnie uczestniczą w ćwiczeniach oddechowych |
|
|
5. Wykorzystywanie ćwiczeń oddechowych połączonych ze zmianą formy: |
- chętnie uczestniczą w ćwiczeniach oddechowych |
|
|
6. Łączenie ćwiczeń oddechowych z ruchami rąk (np. unoszenie rąk do góry - wdech, opuszczenie rąk - wydech) |
- potrafią łączyć ćwiczenia oddechowe z ruchami rąk |
|
Tematyka |
Treści programowe |
Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dzieci |
|
Zabawy i ćwiczenia fonacyjne |
1. Wykonywanie ćwiczeń głosowych na samogłoskach oraz spółgłoskach: m, n |
dzieci: |
|
2. Wdrażanie do panowania nad swoim głosem i kontrolowania własnych zachowań. Ciche porozumiewanie się w sytuacjach, które tego wymagają, np. podczas wykonywania prac plastycznych |
- rozumieją, że krzyk ma szkodliwy wpływ na aparat mowy |
|
Tematyka |
Treści programowe |
Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dzieci |
|
Zabawy i ćwiczenia logorytmiczne |
1. Udział w ćwiczeniach gimnastycznych, grach i zabawach słuchowych |
Dzieci: |


