Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Realizacja tematyki w poszczególnych grupach wiekowych: 5-latki

Joanna Onichimiuk
Tematyka

Treści programowe

Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dzieci

Zabawy i ćwiczenia oddechowe

1. Regulowanie oddechu podczas recytowania wiersza, krótkich odpowiedzi wielozdaniowych oraz śpiewu

Dzieci:
- umiejętnie regulują swój oddech

2. Wyrabianie prawidłowego oddychania w różnych sytuacjach: na dworze (oddychanie przez nos), w czasie wybranych ćwiczeń gimnastycznych (wdech nosem, wydech ustami), w czasie mówienia, śpiewania (wdech i wydech ustami)

- umiejętnie regulują swój oddech

3. Wdrażanie do poprawnych, wyrazistych wypowiedzi, czasie których następuje szybki wdech i spokojne mówienie na długim, powolnym wydechu (podobnie jak w czasie śpiewania ) Wydłużanie fazy wydechowej

- prawidłowo regulują swój oddech podczas wypowiedzi

4. Ćwiczenia oddechowe polegające na wymawianiu w ruch poprzez dmuchanie
a) drobnych, lekkich przedmiotów
b) zabawek pływających po wodzie

- chętnie uczestniczą w ćwiczeniach oddechowych

5. Wykorzystywanie ćwiczeń oddechowych połączonych ze zmianą formy:
a) nadmuchiwanie balonów
b) robienie baniek mydlanych
c) dmuchanie przez rurkę na kawałek lodu (do chwili powstania w nim dziurki)
d) dmuchanie na powierzchnię płynu znajdującego się w naczyniu

- chętnie uczestniczą w ćwiczeniach oddechowych

6. Łączenie ćwiczeń oddechowych z ruchami rąk (np. unoszenie rąk do góry - wdech, opuszczenie rąk - wydech)

- potrafią łączyć ćwiczenia oddechowe z ruchami rąk

 

Tematyka

Treści programowe

Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dzieci

Zabawy i ćwiczenia fonacyjne

1. Wykonywanie ćwiczeń głosowych na samogłoskach oraz spółgłoskach: m, n

dzieci:
- potrafią wymawiać głoski, każdą oddzielnie oraz kilkakrotnie tę samą

2. Wdrażanie do panowania nad swoim głosem i kontrolowania własnych zachowań. Ciche porozumiewanie się w sytuacjach, które tego wymagają, np. podczas wykonywania prac plastycznych

- rozumieją, że krzyk ma szkodliwy wpływ na aparat mowy
- potrafią panować nad swoim głosem
- unikają hałasu i jego wszczynania

 

Tematyka

Treści programowe

Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dzieci

Zabawy i ćwiczenia logorytmiczne

1. Udział w ćwiczeniach gimnastycznych, grach i zabawach słuchowych

Dzieci:
- uczestniczą w ćwiczeniach gimnastycznych, grach i zabawach ruchowych