Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Zarządzenie nr …… Dyrektora ………………………………………………………….. z dnia ………………………… w sprawie sposobu zarządzania ryzykiem w ……………………………………………… Na podstawie …………………………………………………, w związku z Komunikatem Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF z 2010 r. Nr 15 poz. 84), zarządza się, co następuje: § 1 Ustala się sposób zarządzania ryzykiem w Szkole …………………………………………… § 2 Użyte w niniejszym regulaminie pojęcia mają następujące znaczenie: 1) ryzyko – prawdopodobieństwo, że wystąpi określone zdarzenie, działanie lub brak działania i może niekorzystnie wpłynąć na osiągnięcie założonego celu (albo zadania bądź projektu); jego skutkiem – oprócz zagrożenia realizacji założonego celu (odchylenie od stanów oczekiwanych) – może być również szkoda w majątku lub wizerunku jednostki albo utrata szansy poprzez niewykorzystanie wszystkich możliwości (osiągnięcie mniej niż to było możliwe); odnosi się zawsze do zdarzeń przyszłych, 2) analiza ryzyka – proces, w którym identyfikuje się ryzyko i dokonuje jego oceny pod kątem możliwości wystąpienia, 3) zarządzanie ryzykiem – system metod i działań zmierzających do obniżenia ryzyka do akceptowalnego poziomu, obejmuje identyfikowanie i ocenę ryzyka oraz reagowanie na nie (tolerowanie, przeniesienie, wycofanie się, działanie); proces zarządzania ryzykiem obejmuje ryzyko występujące we wszystkich procesach decyzyjnych i na każdym szczeblu zarządzania, 4) tolerowanie ryzyka – sposób postępowania w sytuacji, gdy istnieją określone trudności w przeciwdziałaniu ryzyku (następuje pogodzenie się z jego istnieniem), jak również w przypadku, kiedy koszty podjętych działań mogą przewyższać przewidywane korzyści, 5) przeniesienie ryzyka – wykonywane jest poprzez zmianę właściciela ryzyka, np. na firmę ubezpieczeniową, 6) wycofanie się (przesunięcie realizacji w czasie) – zawieszenie realizacji celów bądź zadań, z którymi związane jest zbyt duże ryzyko ich nieosiągnięcia, 7) działanie w warunkach określonego ryzyka – następuje proces realizacji celu lub zadania, gdy uzna się, że ryzyko ma poziom możliwy do zaakceptowania, 8) przeciwdziałanie ryzyku (działania zaradcze) – wszelkie działania mające zmniejszyć poziom ryzyka do akceptowalnego poziomu, 9) obszar ryzyka – każdy obszar działania (zadanie, proces, zagadnienie, problem) urzędu (jednostki), w którym może zaistnieć ryzyko, 10) czynniki ryzyka – cechy charakterystyczne dla danego procesu, które wskazują na możliwość wystąpienia zdarzenia mogącego niekorzystnie wpłynąć na osiągnięcie określonego celu, 11) właściciel ryzyka – urzędnik odpowiedzialny za zarządzanie ryzykiem wyszczególnionym w ramach danego celu strategicznego, operacyjnego lub konkretnego przedsięwzięcia. § 3 1. Udokumentowaniem stosowania niniejszego zarządzenia jest stosowanie go w bieżącej pracy zarządzania ryzykiem w ramach powierzonych obowiązków służbowych. 2. Zarządzanie ryzykiem związanym z realizacją celów i zadań dokumentowane jest sporządzaniem notatek służbowych oraz protokołów z narad, związanych również z zarządzaniem ryzykiem. 3. Skuteczność prowadzonych działań w zakresie zarządzania ryzykiem oceniana jest przez dyrektora jednostki po zakończeniu roku budżetowego, a dokumentację stanowi sprawozdanie z realizacji planu finansowo-rzeczowego. § 4 1. Każdy wyznaczony pracownik (kierownik komórki organizacyjnej i pracownik na samodzielnym stanowisku pracy) dokonuje analizy ryzyk w ramach powierzonych zadań służbowych i dokumentuje je w formie notatki służbowej. 2. W chwili zidentyfikowania ryzyka wyznaczony pracownik staje się jego tzw. właścicielem i dokonuje jego zminimalizowania do jak najniższego poziomu. 3. O każdym zaistniałym przypadku ryzyka, które nie jest w stanie zminimalizować, informuje swojego bezpośredniego przełożonego, który podejmuje decyzję o tym, czy działanie, zadanie lub inna czynność będzie dalej realizowana. § 7 Nadzór nad prawidłowym stosowaniem niniejszego Zarządzenia sprawuje ……….……………. § 8 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. ………………..……….……………. (data i podpis dyrektora)