Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Zarządzenie nr ……
Dyrektora …………………………………………………………..
z dnia …………………………
w sprawie sposobu zarządzania ryzykiem w ………………………………………………
Na podstawie …………………………………………………, w związku z Komunikatem Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF z 2010 r. Nr 15 poz. 84), zarządza się, co następuje:
§ 1
Ustala się sposób zarządzania ryzykiem w Szkole ……………………………………………
§ 2
Użyte w niniejszym regulaminie pojęcia mają następujące znaczenie:
1) ryzyko – prawdopodobieństwo, że wystąpi określone zdarzenie, działanie lub brak działania i może niekorzystnie wpłynąć na osiągnięcie założonego celu (albo zadania bądź projektu); jego skutkiem – oprócz zagrożenia realizacji założonego celu (odchylenie od stanów oczekiwanych) – może być również szkoda w majątku lub wizerunku jednostki albo utrata szansy poprzez niewykorzystanie wszystkich możliwości (osiągnięcie mniej niż to było możliwe); odnosi się zawsze do zdarzeń przyszłych,
2) analiza ryzyka – proces, w którym identyfikuje się ryzyko i dokonuje jego oceny pod kątem możliwości wystąpienia,
3) zarządzanie ryzykiem – system metod i działań zmierzających do obniżenia ryzyka do akceptowalnego poziomu, obejmuje identyfikowanie i ocenę ryzyka oraz reagowanie na nie (tolerowanie, przeniesienie, wycofanie się, działanie); proces zarządzania ryzykiem obejmuje ryzyko występujące we wszystkich procesach decyzyjnych i na każdym szczeblu zarządzania,
4) tolerowanie ryzyka – sposób postępowania w sytuacji, gdy istnieją określone trudności w przeciwdziałaniu ryzyku (następuje pogodzenie się z jego istnieniem), jak również w przypadku, kiedy koszty podjętych działań mogą przewyższać przewidywane korzyści,
5) przeniesienie ryzyka – wykonywane jest poprzez zmianę właściciela ryzyka, np. na firmę ubezpieczeniową,
6) wycofanie się (przesunięcie realizacji w czasie) – zawieszenie realizacji celów bądź zadań, z którymi związane jest zbyt duże ryzyko ich nieosiągnięcia,
7) działanie w warunkach określonego ryzyka – następuje proces realizacji celu lub zadania, gdy uzna się, że ryzyko ma poziom możliwy do zaakceptowania,
8) przeciwdziałanie ryzyku (działania zaradcze) – wszelkie działania mające zmniejszyć poziom ryzyka do akceptowalnego poziomu,
9) obszar ryzyka – każdy obszar działania (zadanie, proces, zagadnienie, problem) urzędu (jednostki), w którym może zaistnieć ryzyko,
10) czynniki ryzyka – cechy charakterystyczne dla danego procesu, które wskazują na możliwość wystąpienia zdarzenia mogącego niekorzystnie wpłynąć na osiągnięcie określonego celu,
11) właściciel ryzyka – urzędnik odpowiedzialny za zarządzanie ryzykiem wyszczególnionym w ramach danego celu strategicznego, operacyjnego lub konkretnego przedsięwzięcia.
§ 3
1. Udokumentowaniem stosowania niniejszego zarządzenia jest stosowanie go w bieżącej pracy zarządzania ryzykiem w ramach powierzonych obowiązków służbowych.
2. Zarządzanie ryzykiem związanym z realizacją celów i zadań dokumentowane jest sporządzaniem notatek służbowych oraz protokołów z narad, związanych również z zarządzaniem ryzykiem.
3. Skuteczność prowadzonych działań w zakresie zarządzania ryzykiem oceniana jest przez dyrektora jednostki po zakończeniu roku budżetowego, a dokumentację stanowi sprawozdanie z realizacji planu finansowo-rzeczowego.
§ 4
1. Każdy wyznaczony pracownik (kierownik komórki organizacyjnej i pracownik na samodzielnym stanowisku pracy) dokonuje analizy ryzyk w ramach powierzonych zadań służbowych i dokumentuje je w formie notatki służbowej.
2. W chwili zidentyfikowania ryzyka wyznaczony pracownik staje się jego tzw. właścicielem i dokonuje jego zminimalizowania do jak najniższego poziomu.
3. O każdym zaistniałym przypadku ryzyka, które nie jest w stanie zminimalizować, informuje swojego bezpośredniego przełożonego, który podejmuje decyzję o tym, czy działanie, zadanie lub inna czynność będzie dalej realizowana.
§ 7
Nadzór nad prawidłowym stosowaniem niniejszego Zarządzenia sprawuje ……….…………….
§ 8
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
………………..……….…………….
(data i podpis dyrektora)