Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY: PAŹDZIERNIK 2011


Żywienie dzieci i sposoby organizacji posiłków w żłobku


Opracowała: Anna Stróżyk, pedagog, specjalizacja w zakresie edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel wspomagający w przedszkolu integracyjnym, trener grupy edukacyjnej


Wielu naukowców twierdzi, że człowiek jest tym, co je. Ta popularna prawda obecnie przeżywa jednak swój regres. W społeczeństwach, gdzie tempo życia stanowi o całej ludzkiej egzystencji, często zadowalamy się jedzeniem szybkim, prostym i niestety pustym. Brak składników odżywczych, istotnych dla rozwoju i wzrostu organizmu, jest szczególnie niebezpieczny w przypadku najmłodszych. Sytuacja ta dodatkowo modelowana jest przez reklamę, która wciąż na nowo zachęca do kupowania żywności wysoko przetworzonej. Na szczęście żłobki, którym leży na sercu dobro i zdrowie młodych organizmów, nie ulegają tym sugestiom, starając się zapewnić swoim podopiecznym produkty spożywcze odpowiadające ich żywieniowym potrzebom, choć niekiedy sprawia im to sporo trudności. Trzeba jednak pamiętać, że często warunkuje to dziecięcą przyszłość. Oto kilka wskazówek, mających na celu przybliżenie tematyki żywienia dzieci wraz z całą jej oprawą.


Smaczne kąski


W przypadku dzieci uczęszczających do żłobka istnieją drobne udogodnienia dotyczące spożywania przez nie jedzenia. Maleństwa, często karmione jeszcze mlekiem, otrzymują pokarm niezależnie od ustalonego harmonogramu posiłków. W sytuacji, gdy matka ma możliwość karmienia dziecka (częściowo lub w pełni) piersią, nie należy przerywać tego procesu w momencie rozpoczęcia żłobkowej adaptacji. Kontakt z matką podczas karmienia stanowi bazę emocjonalną dla dziecka, a jej filarem jest poczucie bezpieczeństwa. To bardzo ważne dla malucha, którego życie z chwilą, gdy zaczyna on uczęszczać do instytucji opiekuńczej, ulega całkowitemu przeobrażeniu.


Warto zatem pamiętać, że maluszki:


  • mogą być jeszcze karmione mlekiem matki,
  • otrzymują jedzenie najczęściej w odpowiedzi na zasygnalizowaną potrzebę,
  • dopiero zaczynają uczyć się kultury jedzenia.


Krok po kroku