OPUBLIKOWANO: PAŹDZIERNIK 2011
ZAKTUALIZOWANO: GRUDZIEŃ 2013
Książka obiektu budowlanego w przedszkolu
Opracowała: Joanna Swadźba, prawnik
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1409),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego (Dz.U. z 2003 r. Nr 120 poz. 1134),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 października 1998 r. w sprawie książki obiektu budowlanego (Dz.U. z 1998 r. Nr 135 poz. 882).
Konieczność prowadzenia książki obiektu budowlanego wynika wprost z przepisów Ustawy Prawo budowlane – zgodnie z treścią art. 64 Ustawy – obowiązek ten spoczywa na właścicielach i zarządcach nieruchomości. Książka obiektu budowlanego stanowi dokument przeznaczony do zapisów dotyczących przeprowadzanych badań i kontroli stanu technicznego oraz remontów i przebudowy w okresie użytkowania obiektu budowlanego (art. 64 ust. 1). Innymi słowy, książka obiektu budowlanego stanowi zbiór informacji i dokumentów pozwalających na analizę stanu technicznego budynku.
Przepisy nakładają obowiązek prowadzenia książki obiektu budowlanego na właściciela lub zarządcę:
- każdego budynku,
- każdego obiektu budowlanego niebędącego budynkiem, którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia.
Przepis art. 64 ust. 2 Ustawy wyłącza z obowiązku prowadzenia książki właścicieli lub zarządców:
- budynków mieszkalnych i jednorodzinnych,
- obiektów budowlanych,
- budownictwa zagrodowego i letniskowego,
- dróg i obiektów mostowych,
- innych obiektów wymienionych w art. 29 ust. 1 Ustawy, wśród których znajdują się obiekty gospodarcze związane z produkcją rolną.
Z analizy powyższych przepisów wynika, że właściciel lub zarządca przedszkola ma ustawowy obowiązek prowadzenia książki obiektu budowlanego. Ponadto prowadzenie książki zgodnie z jej przeznaczeniem niewątpliwie świadczy o prawidłowym zarządzaniu obiektem budowlanym i ma wpływ na utrzymanie budynku we właściwym stanie technicznym.
Wygląd dokumentacji
Zgodnie z § 2 Rozporządzenia książka obiektu budowlanego powinna zostać założona w dniu przekazania obiektu budowlanego i systematycznie prowadzona przez cały okres jego użytkowania.
Rozporządzenie określa wzór książki obiektu budowlanego oraz szczegółowe wymagania dotyczące jej wyglądu i prowadzenia. Zgodnie z treścią § 3 i 4 Rozporządzenia książka powinna:
- mieć format A4,
- być wykonana w sposób trwały, zapewniający przydatność do użytkowania w całym okresie użytkowania obiektu,
- mieć ponumerowane strony,
- mieć zabezpieczone strony przed ich usunięciem lub wymianą.
Nie mogą to być zatem ani luźne kartki, ani kartki, które z łatwością można wyciągnąć i włożyć z powrotem. W przypadku wypełnienia całej książki należy założyć kolejny tom i wpisać na stronie tytułowej jego numer oraz datę założenia.
Jeśli np. przedszkole i jego filie mają wspólnego właściciela lub zarządcę, konieczne jest prowadzenie odrębnej książki dla każdego z budynków.
Jeżeli natomiast książka obiektu budowlanego została założona przed 11 lipca 2003 r., należy ją prowadzić do czasu wypełnienia tomu na zasadach określonych w poprzednio obowiązującym Rozporządzeniu z dnia 19 października 1998 r. w sprawie książki obiektu budowlanego.