Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: MARZEC 2015
ZAKTUALIZOWANO: 5 SIERPNIA 2017 

 

Obowiązek prowadzenia stron BIP

 

Opracowała: Joanna Swadźba, prawnik

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1764 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz.U. z 2007 r. Nr 10 poz. 68),
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).

 

Obowiązek prowadzenia stron BIP jest bezpośrednio związany z prawem obywateli do informacji o działalności organów władzy publicznej, w tym jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego, jeśli wykonują one zadania władzy publicznej, a także jeśli gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Krąg podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji publicznej jest zatem szeroki. Prawo dostępu do informacji publicznej wynika wprost z art. 61 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 2 Ustawy o dostępie do informacji publicznej. Należy podkreślić, że przepisy te dają możliwość wystąpienia z wnioskiem o udzielenie informacji publicznej każdemu, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego (por. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 kwietnia 2007 r., sygn. akt II SA/Wa 2404/06, Lex nr 319393). Oznacza to, że osoba zainteresowana, kierując swój wniosek o udzielenie informacji publicznej, nie musi podawać, w jakim celu żądana informacja jest jej potrzebna. Jedynie w przypadku żądania udostępnienia informacji publicznej przetworzonej konieczne jest wykazanie, że jej udostępnienie jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. Z kolei użyte w art. 2 Ustawy słowo „każdy” należy rozumieć jako każdy człowiek (osoba fizyczna) i każda osoba prawna albo każda jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, np. organizacja społeczna.

 

W myśl art. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu Ustawy i jako taka podlega ona udostępnieniu na zasadach i w trybie przewidzianym w Ustawie o dostępie do informacji publicznej. Z takiego brzmienia przepisu można więc wyprowadzić wniosek, że informacją publiczną jest treść wszelkiego rodzaju dokumentów, wystąpień, opinii i ocen, niezależnie od adresata i osoby je sporządzającej. Informacja publiczna dotyczy wyłącznie sfery faktów (a nie na przykład przyszłych zdarzeń czy zamierzeń). Przykładowo w jednym z orzeczeń sąd następująco zdefiniował przedmiot informacji publicznej: „Informację publiczną stanowi treść wszelkiego rodzaju dokumentów odnoszących się do organu władzy publicznej, związanych z organem bądź w jakikolwiek sposób dotyczących organu, bez względu na to, co jest ich przedmiotem. Są nią zarówno treści dokumentów bezpośrednio wytworzonych przez organ, jak i te, których organ używa przy realizacji przewidzianych prawem zadań, a także te, które tylko w części dotyczą organu, nawet gdy nie pochodzą wprost od niego. Charakteru informacji publicznej nie mają natomiast wnioski w sprawach indywidualnych, wnioski będące postulatem wszczęcia postępowania w innej sprawie, a także wnioski dotyczące przyszłych działań organów w sprawach indywidualnych, jak również polemika z dokonanymi ustaleniami w sprawie” (por. wyrok WSA w Białymstoku z 08.03.2012 r., sygn. akt II SAB/Bk, publ. www.orzeczenia.nsa.gov.pl).

 

Z kolei zgodnie z treścią art. 4 przytoczonego dokumentu do udostępnienia informacji publicznej obowiązane są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne. Przepis ten wskazuje otwarty katalog podmiotów zobowiązanych ustawowo do udostępniania informacji publicznej. Wśród nich wymienia on organy władzy publicznej, osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego. Należy przy tym pamiętać, że o tym, czy dany podmiot zobowiązany jest do udostępnienia informacji publicznej, decyduje to, czy jest on w posiadaniu takich informacji (art. 4 ust. 3 w zw. z art. 1 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej).Zatem organ wskazany w art. 4 jest zobowiązany do udzielenia informacji publicznej oznaczonej we wniosku, jeśli jest w jej posiadaniu.