Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: WRZESIEŃ 2011

ZAKTUALIZOWANO: PAŹDZIERNIK 2014


Nieusprawiedliwiona nieobecność nauczyciela na radzie pedagogicznej


Opracowała: Joanna Pieczarka-Swadźba, prawnik


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz.U. z 1996 r. Nr 60 poz. 281 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94 ze zm.).


Problem obecności nauczycieli na zebraniu rady pedagogicznej jest dość newralgiczną kwestią. Najczęściej zadawanym pytaniem z tego zakresu jest to, czy nauczyciel ma obowiązek uczestniczyć w posiedzeniu rady pedagogicznej oraz czy jego nieobecność rodzi jakieś konsekwencje. Udzielenie odpowiedzi wymaga uprzedniego wyjaśnienia dwóch kwestii: czasu pracy nauczycieli oraz charakteru prawnego posiedzeń rady pedagogicznej.


Po pierwsze, zgodnie z postanowieniami Ustawy o systemie oświaty, rada pedagogiczna jest głównym, obok dyrektora szkoły, organem szkoły. Organ ten ma szerokie kompetencje, wynikające wprost z Ustawy o systemie oświaty. Szczególnie istotna z punktu widzenia rozpatrywanego zagadnienia jest treść art. 40 ust. 3 tego artykułu, zgodnie z którym w skład rady wchodzą m.in. wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.


Jak już wspomniano wyżej, obowiązek uczestnictwa nauczycieli w radzie pedagogicznej ściśle wiąże się z czasem ich pracy. Został on określony przepisami Karty nauczyciela. Zgodnie z treścią art. 42 KN czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekroczyć 40 godzin tygodniowo i w ramach tego czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:


  • zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7,
  • inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, przy czym w ramach tych zajęć: