Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY: SIERPIEŃ 2011


Promocja przedszkoli niepublicznych


Opracowała: Aneta Olszak, specjalista ds. promocji i PR, pedagog, filozof, pracuje w firmie Ideownia, prowadzi zajęcia z dziećmi w wieku od 6 miesiąca do 6 roku życia


W związku z rosnącymi oczekiwaniami rodziców i dzieci przedszkola niepubliczne zmuszone są do przedstawiania i realizowania coraz ciekawszej oferty edukacyjnej. Spory wpływ ma na to coraz większa konkurencja w sektorze usług edukacyjnych. Przyciągnięcie do placówki odpowiedniej liczby klientów wiąże się z jej rozwojem i budowaniem silnej pozycji na rynku. Dlatego niezwykle ważne jest podejmowanie odpowiednich działań promocyjnych oraz działań PR, które zmierzają do stworzenia w środowisku pozytywnego wizerunku instytucji.


Promocja jest zbiorem środków, dzięki którym firma lub sprzedawca komunikuje się ze swoimi klientami, czyli przekazuje informacje o swojej działalności lub konkretnych produktach i usługach, zachęcając do skorzystania z nich. Z kolei działania PR to system wiarygodnego dialogu społecznego, mający na celu wytworzenie pożądanej relacji między instytucją podejmującą się tej działalności a grupami, których owa działalność dotyczy.


Promocja oraz działania PR powinny być prowadzone planowo i metodycznie, w zgodzie z wartościami etycznymi, w oparciu o prawdę. Jest to bardzo istotne, ponieważ przestrzeganie tych zasad prowadzi do budowania wiarygodnego wizerunku i zdobycia zaufania społecznego. Właśnie zdobycie owego zaufania i wyrobienie sobie pozytywnej opinii w lokalnym środowisku jest niezwykle ważne dla instytucji, jaką jest przedszkole niepubliczne. Działania związane z tworzeniem relacji między przedszkolem niepublicznym a jego klientami mają charakter nieprzerwanego procesu, są bardziej rozłożone w czasie i głębsze niż aktywności dotyczące innych przedsięwzięć.


Bardzo rzadko zdarza się, aby nowo otwarta placówka miała od razu komplet wychowanków we wszystkich grupach: 3-latków, 4-latków i 5-latków. Niejednokrotnie bywa tak, że w pierwszym roku działalności tylko kilkoro dzieci jest zapisanych do danego przedszkola. Trzeba przetrwać ten trudny czas i nie zniechęcać się. Należy udowodnić rodzicom, że jest się wartym ich zaufania. Jeśli nasze przedszkole funkcjonuje na naprawdę dobrym poziomie i wkładamy wiele wysiłków w jego promocję oraz działania PR, to więcej dzieci pojawi się w nim mniej więcej po 1,5 roku. Przez ten czas zdobędziemy zaufanie rodziców, wyrobimy sobie dobrą pozycję na rynku i nasze działania przyniosą konkretne efekty.


Przedszkole sprzedaje usługi edukacyjne. Musi więc we właściwy sposób przyciągnąć klientów zainteresowanych taką ofertą. Każda placówka powinna opracować swoją własną strategię promocyjną. Przede wszystkim należy przeanalizować mocne i słabe strony, oraz szanse i zagrożenia wynikające z sytuacji zewnętrznej, w jakiej funkcjonuje dane przedszkole. Znając je, możemy stworzyć plan rozwoju placówki.


Budowa planu rozwoju działań PR i promocji:


  1. Na samym początku powinniśmy zbadać, jak postrzegane jest nasze przedszkole w danej społeczności lokalnej, w jaki sposób wykształcony został taki, a nie inny wizerunek.


  • Zbierz wszystkie materiały promocyjne: ulotki, plakaty, ogłoszenia prasowe, stronę internetową, wpisy na forach i zobacz, jaki obraz przedszkola pokazują. Zastanów się, jakie wrażenie mogą wywierać na twoich potencjalnych klientach.
  • Sprawdź, czy ludzie wiedzą o lokalizacji twojego przedszkola. Oddal się od jego siedziby o około 500 m i pytaj przypadkowych przechodniów o drogę do przedszkola. Jeśli niewiele osób będzie umiało odpowiedzieć na twoje pytanie, oznacza to, że masz jeszcze wiele do zrobienia przy promowaniu swojej placówki.
  • Poproś znajomych, do których masz zaufanie i którzy nie są znani twoim pracownikom, aby odwiedzili przedszkole pod twoją nieobecność. Po wizycie zapytaj ich o odczucia związane z placówką. Co sądzą o wyglądzie zewnętrznym i wewnętrznym przedszkola? Czy placówka jest według nich urządzona funkcjonalnie? Czy jest schludna? Czy pracownicy są pomocni i kompetentni? Czy chętnie i rzeczowo odpowiadają na zadawane im pytania? Czy uśmiechają się? Jaka atmosfera panuje w przedszkolu podczas twojej nieobecności?


Uzyskanie odpowiedzi na powyższe pytania będzie bardzo pomocne przy budowaniu wizerunku przedszkola. Niezwykle ważny jest efekt „pierwszego wrażenia”. Jest to mechanizm, który sprawia, że ludzie bardzo szybko szeregują nowo poznane osoby i miejsca według określonych kryteriów. Powinno zależeć nam na tym, aby pierwsze wrażenie było pozytywne, np. „To przedszkole jest ładnie urządzone, panuje w nim porządek, panie pracujące w przedszkolu są bardzo życzliwe, uśmiechnięte. Moje dziecko będzie miło spędzało tu czas”.