Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 4 STYCZNIA 2018

 

Awans zawodowy w przedszkolu niepublicznym

 

Opracowała: Wanda Pakulniewicz, starszy wizytator, ekspert ds. awansu zawodowego

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013 r. poz. 393),
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 108 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (Dz.U. z 2017 r. poz. 1597).

 

Awans zawodowy w przedszkolu niepublicznym nie zawsze jest możliwy, nawet jeśli nauczyciel spełnia wymagania do otwarcia stażu. Jakie warunki musi zapewnić przedszkole niepubliczne, by nauczyciel mógł zrealizować staż? Jakie sytuacje uniemożliwiają lub, co najmniej, utrudniają przeprowadzenie procedury awansu zawodowego? Jak zorganizować staż, jeżeli przedszkole zatrudnia tylko kilku nauczycieli i żaden nie posiada stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w poniższym artykule.

 

Awans zawodowy nauczycieli określa Karta nauczyciela oraz Rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

 

Karta nauczyciela, jako ustawa szczególna w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli, stosowana jest w różnym zakresie w stosunku do rozmaitych grup nauczycieli, pomimo posiadania przez nich statusu nauczyciela. W pełnym zakresie odnosi się ona jedynie do nauczycieli szkół i placówek publicznych, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego lub resortowych (art. 1 ust. 1 pkt 1 KN). Kryteria wpływające na takie rozwiązanie wiążą się m.in. z miejscem i podstawą prawną zatrudnienia oraz rodzajem pracy wykonywanej przez nauczyciela.

 

Wyróżnia się kilka grup nauczycieli, których status w ograniczonym zakresie jest regulowany przepisami Karty nauczyciela. Nauczyciele przedszkoli niepublicznych, zatrudnieni w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, w tym nauczyciele zatrudnieni na stanowisku dyrektora, tworzą jedną z tych grup. Stanowią o tym przepisy art. 91b ust. 2 pkt 4 KN. Do tych nauczycieli mają zastosowanie przepisy KN w sprawach dotyczących m.in.:

 

  • awansu zawodowego (art. 9a–9i KN),
  • wymagań kwalifikacyjnych (art. 9 KN),
  • zatrudniania w kilku placówkach w łącznym wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru godzin (art. 22 ust. 3 i ust. 4 KN),
  • obowiązków nauczycieli (art. 6 KN).

 

Analizując wymienione regulacje prawne, łatwo o wniosek, że nie każdy nauczyciel może ubiegać się o awans zawodowy i nie każde przedszkole niepubliczne jest w stanie stworzyć niezbędne warunki, umożliwiające zatrudnionym w nim nauczycielom uzyskiwanie stopni awansu zawodowego. Poniżej przedstawiono przegląd uwarunkowań, szczególnie tych, na które nauczyciel nie ma wpływu – czyli leżących po stronie przedszkola.

 

Nauczyciel – aby uzyskać wyższy stopień awansu zawodowego musi, zgodnie z art. 9b KN, posiadać odpowiednie kwalifikacje do zajmowanego stanowiska, odbyć staż zakończony pozytywną oceną dorobku zawodowego za okres stażu, a następnie uzyskać akceptację komisji kwalifikacyjnej (nauczyciel stażysta i mianowany) lub zdać egzamin przed komisją egzaminacyjną (nauczyciel kontraktowy).

 

Przedszkole – aby nauczyciel przedszkola mógł skutecznie zrealizować procedurę awansu zawodowego, niezbędne jest, aby dyrektor przedszkola:

 

  • zapewnił mu warunki umożliwiające rozpoczęcie stażu, tj.:

 

  • zatrudnienie w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru godzin przewidzianego dla wychowawcy przedszkola w KN, zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami (art. 9 ust. 1, art. 22 ust. 3 i ust. 4 KN),
  • zatrudnienie z początkiem roku szkolnego, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć (art. 9d ust. 1 KN);

 

  • stworzył nauczycielowi warunki do prawidłowego przebiegu stażu, w sposób określony w przepisach prawa,
  • powołał komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego, w sposób zgodny z przepisami prawa, celem przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Warunki rozpoczęcia stażu

 

Wymiar zatrudnienia

 

Aby nauczyciel mógł zrealizować staż, musi być zatrudniony w wymiarze co najmniej 1/2 etatu, zgodnie z kwalifikacjami. Do nauczyciela, który nie posiada wymaganych kwalifikacji do zajmowania danego stanowiska, nie stosuje się przepisów o awansie zawodowym nawet wtedy, jeśli niezgodnie z przepisami przydzielono mu do realizacji choćby jedną czy dwie godziny zajęć, do których nie posiada kwalifikacji.

 

Praca w kilku przedszkolach