Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY: SIERPIEŃ 2011


Pomoce dydaktyczne w przedszkolu


Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego


Podstawa prawna:


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2009 r. Nr 139 poz. 1130),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. z 2010 r. Nr 161 poz. 1080),
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz.U. z 2011 r. Nr 83 poz. 454),
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa zabawek (Dz.Urz. UEL z 2009, poz. 170.1).


Wyposażanie przedszkola w pomoce dydaktyczne to najprzyjemniejsza część przygotowań placówki do funkcjonowania. I wbrew pozorom najtrudniejsza. W przepisach nie znajdziemy bowiem szczegółowej listy ani wskazówek tak konkretnych, jak tych dotyczących lokalu. Tu liczy się wiedza i rozsądek kierującego przedszkolem oraz nauczycieli. Bardzo łatwo bowiem niepotrzebnie wydać dużo pieniędzy.


Definicja


Pomoce dydaktyczne (inaczej środki dydaktyczne) to wszelkie przedmioty materialne używane podczas zabaw i zajęć edukacyjnych z dziećmi, mające im dostarczać określone bodźce sensoryczne. Powinny oddziaływać na słuch, wzrok i dotyk maluchów. Poprzez środki dydaktyczne przedszkolak może poznawać pośrednio lub bezpośrednio otaczającą go rzeczywistość.


Funkcje pomocy dydaktycznych


W literaturze fachowej mówi się o rozmaitych funkcjach, które powinny spełniać pomoce dydaktyczne. Warto mieć tę wiedzę przed udaniem się do sklepu i dokonywać selekcji właśnie pod ich kątem. Środki dydaktyczne pełnią następujące funkcje:


    1. Poznawczą – ułatwiają poznanie rzeczywistości – przydadzą się więc lupy, mikroskopy, aparaty fotograficzne, kamery telewizyjne; pośredni kontakt przedszkolaka z rzeczywistością odbywa się przez obserwację nagrań i ilustracji, korzystanie z map, globusów, diagramów.
    2. Kształcącą i motywacyjną – rozwijają i pobudzają zainteresowania, kształtują postawy, inspirują do działania, dają bodźce do rozwoju emocjonalnego.
    3. Dydaktyczną – dostarczają nowych wiadomości i pozwalają na ich utrwalanie, stanowią podstawę do tworzenia i rozwiązywania problemów poznawczych, dają okazję do formułowania ocen i wartościowania.


Inni z kolei wolą teorię, według której środki dydaktyczne mają na celu pozwolić dziecku:


  • na poznawanie rzeczywistości: zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio,
  • kształtowanie emocjonalnego stosunku do rzeczywistości (wychowanie społeczne, muzyczne, plastyczne),
  • gromadzenie wiedzy o otaczającym go świecie,
  • rozwijanie umiejętności umożliwiających kreatywne przetwarzanie rzeczywistości (sprawność językowo-symboliczna).


Kilka prawnych wskazówek:


Warto zapoznać się z treścią Rozporządzenia w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek, którego celem jest dostosowanie polskich przepisów prawnych do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie bezpieczeństwa zabawek