Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 28 STYCZNIA 2016
ZAKTUALIZOWANO: 22 STYCZNIA 2018

 

Książka kontroli w przedszkolu niepublicznym

 

Opracowała: Diana Kaczorek, prawnik, legislator, pracownik administracji publicznej

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz.U. 2017 r. poz. 1261 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2168 ze zm.).

 

Wszystkie podmioty, których działalność objęta jest zakresem kontroli sprawowanej przez Państwową Inspekcję Sanitarną, w tym podmioty prowadzące przedszkola niepubliczne, musiały jeszcze do 2010 r. prowadzić książkę kontroli sanitarnej, do której Państwowy Inspektor Sanitarny wpisywał doraźne zalecenia, uwagi i wnioski, wynikające z przeprowadzonej kontroli zakładu pracy.

 

W 2010 r. znowelizowano przepisy Ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i zniesiono wymóg posiadania przez zakład pracy oddzielnej książki kontroli sanitarnej. Od tego czasu zalecenia pokontrolne oraz inne dane wynikające z czynności kontrolnych są wpisywane przez upoważnionych pracowników właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego do książki kontroli prowadzonej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

 

Rezygnację z prowadzenia przez przedsiębiorców książki kontroli sanitarnej wyłącznie na potrzeby organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej w czasie kontroli motywowano potrzebą „liberalizacji przepisów” dotyczących przedsiębiorców.

 

Czym jest książka kontroli?

 

Przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli – tak stanowi art. 81 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Ten sam przepis wskazuje, że książka kontroli może mieć formę zbioru dokumentów, przy czym dopuszczalne jest prowadzenie jej także w formie elektronicznej (art. 81 ust. 1a ww. Ustawy). Przedsiębiorca, który prowadzi książkę kontroli w formie elektronicznej, dokonuje wpisów oraz aktualizacji zawartych w niej danych. Domniemywa się, że dane zawarte w książce kontroli prowadzonej w formie elektronicznej znajdują potwierdzenie w dokumentach przechowywanych przez przedsiębiorcę.

 

Czemu służy książka kontroli?

 

Zgodnie z art. 81 ust. 1 zd. 3 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej książka kontroli służy przedsiębiorcy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli jego działalności. Na marginesie należy zaznaczyć, że kontrola, o której mowa w ww. Ustawie, nie dotyczy przedsiębiorcy jako podmiotu wykonującego działalność gospodarczą, lecz działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę – chodzi więc o aspekt przedmiotowy przedsiębiorstwa, nie zaś o aspekt podmiotowy.

 

Wspomniana Ustawa