Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 17 LUTEGO 018

 

Plan pracy przedszkola niepublicznego – wskazówki dla dyrektora

 

Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2002 r. Nr 46 poz. 432 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).

 

Prawo oświatowe nie określa szczegółowego sposobu zarządzania i organizowania pracy w przedszkolu niepublicznym. Szkolnictwo niepubliczne, w tym przedszkola, mają możliwość prezentowania swoich pomysłów i koncepcji funkcjonowania, ograniczone są tylko ogólnymi ramami prawnoedukacyjnymi. Przykładowo, podstawa programowa wychowania przedszkolnego, która jest realizowana również w przedszkolach niepublicznych, zakłada realizację celów dydaktycznych, wymagających szczegółowego planowania, i to zarówno przez dyrektora, jak i nauczycieli. Podstawą skutecznego i harmonijnego realizowania założeń wychowawczo-dydaktycznych jest ich planowanie, a w przedszkolu niepublicznym tym najważniejszym celem jest zapewnienie każdemu dziecku warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości i przygotowanie go do rozpoczęcia pracy w szkole.

 

Podstawa programowa kształcenia przedszkolnego zakłada również realizację szczegółowych zadań, takich jak:

 

  • wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych,
  • budowanie systemu wartości,
  • wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych,
  • kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej,
  • troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
  • stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.

 

Realizacja przytoczonych wyżej, przykładowych celów wychowania przedszkolnego nie jest możliwa bez planowania pracy placówki w skali roku, miesiąca, tygodnia i dnia. W działalności przedszkola niepublicznego można wykorzystać zasady planowania stosowane w przedszkolach publicznych, dostosowując je do warunków organizacyjnych określonych w statucie przedszkola niepublicznego (szczególnie w zakresie kompetencji organów przedszkola, metod zarządzania czy zadań, kompetencji i uprawnień pracowników).

 

Planowanie pracy przedszkola jest pojęciem szerokim, obejmującym całość jego funkcjonowania, a w szczególności:

 

  • programy obowiązujące w przedszkolu w danym roku szkolnym (wychowawczy, profilaktyczny, edukacyjne),
  • koncepcję pracy przedszkola realizowaną w danym roku,
  • harmonogram zajęć i imprez,
  • plan nadzoru pedagogicznego.

 

Przytoczony wykaz zagadnień nie wyczerpuje całości problematyki, ponieważ jest ona zależna od specyfiki przedszkola oraz od jego organizacji. Plan pracy placówki w dużym stopniu wynika z jej koncepcji pracy oraz z planu nadzoru pedagogicznego. Koncepcja pracy przedszkola, podobnie jak przedszkolne programy, jest stałym elementem pracy, podlegającym modyfikacjom w wyniku sprawowanego nadzoru pedagogicznego (kontrola i ewaluacja).