OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2011
ZAKTUALIZOWANO: PAŹDZIERNIK 2014
Obowiązkowe wyposażenie sal i pomieszczeń w żłobku
Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych (Dz.U. z 2011 r. Nr 69 poz. 367),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. z 2010 r. Nr 161 poz. 1080 ze zm.),
- Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 647 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.),
- Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 178 poz. 1380 ze zm.).
Zanim ułoży się zabawki…
Założenie żłobka/klubu dziecięcego, choćby najmniejszego, to wielkie wyzwanie finansowe – m.in. dlatego, że należy przy tym sprostać wielu wymaganiom. Jedynie placówki całkowicie prywatne, które nie korzystają z żadnego samorządowego dofinansowania (a takich istnieje stosunkowo niewiele), mogą sobie pozwolić na mniejszą skrupulatność w dostosowywaniu lokalu do wymogów przepisów budowlanych i oświatowych. Nie oznacza to jednak, że są one od nich wolne, prawo budowlane nie różnicuje bowiem w żaden sposób kwestii własności budynku, w którym znajduje się żłobek.
Na wstępie trzeba mieć pewność, że budynek, w którym chcemy urządzić naszą placówkę, nadaje się do tego. Najłatwiej sprawdzić to w urzędzie gminy, gdzie poinformują nas o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli okaże się, że w danym obiekcie nie przewiduje się działalności usługowej lub też nie istnieje dla tego obszaru właściwy plan przestrzenny, wówczas warto rozważyć poszukanie nowej lokalizacji. Innym wyjściem jest wystąpienie o decyzję o warunkach zabudowy. Procedura nie jest szczególnie skomplikowana, a urzędnicy z reguły życzliwie kierują petentem. W takim wypadku warto korzystać z usług architekta, dysponującego cennymi wskazówkami i mogącego podpowiedzieć właściwe rozwiązania.
Koniecznie należy też sprawdzić, do jakiej kategorii bezpieczeństwa przeciwpożarowego należy budynek, w którym planujemy założyć żłobek/klub dziecięcy. Jeżeli posiada kategorię ZL II (budynki przeznaczone do użytku ludzi o ograniczonej zdolności poruszania się: szpitale, przedszkola, żłobki, domy opieki dla starszych), wówczas odpada nam kwestia zgłaszania w urzędzie zmiany sposobu użytkowania. Jeżeli nie – należy wystąpić o pozwolenie na przebudowę bądź rozbudowę i dostosować lokal do wymogów przepisów przeciwpożarowych. Zgłoszenia trzeba dokonać przed planowanym użytkowaniem obiektu: nie wcześniej niż po 30 dniach od dnia doręczenia zgłoszenia (jeśli właściwy organ nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji) i nie później niż po 2 latach.
Co ciekawe, ustawodawca dopuścił niespełnienie tego wymogu, jeśli w żłobku/klubie będzie nie więcej niż 15 wychowanków, lokal będzie znajdował się na parterze budynku i będzie posiadał co najmniej 2 wyjścia na zewnątrz (drzwi wyjściowe z lokalu i inne drzwi lub okno umożliwiające wyjście bezpośrednio na zewnątrz). Warunkiem jest również zapewnienie trudno zapalnych wykładzin podłogowych oraz innych elementów wyposażenia oraz gaśnicy proszkowej ABC o zawartości co najmniej 4 kg środka gaśniczego.
Ważne!