Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LIPIEC 2011

ZAKTUALIZOWANO: MAJ 2014


Formy współpracy z rodzicami


Opracowała: Irena Mrówka, dyrektor przedszkola


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977).


Trudno wyobrazić sobie dobrze funkcjonujące przedszkole bez zaangażowania ze strony rodziców. Są oni ważnymi partnerami, zaś współpraca z nimi stanowi bardzo istotny element pracy placówki i powinna być zaliczana do priorytetowych zadań pracy dyrektora i nauczycieli. Przedszkole w obecnych warunkach gospodarczych zmieniło swoją funkcję. Coraz częściej trafiają do niego dzieci, których rodzice mają świadomość jego wychowawczo-dydaktycznej roli i zdają sobie sprawę z konieczności rzetelnej, twórczej i aktywnej współpracy na rzecz dzieci i placówki.


Przedszkole niepubliczne również realizuje cele i zadania określone w wyżej wymienionych aktach prawnych. W zapisach Rozporządzenia w sprawie podstawy programowej  wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół czytamy:


„W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze nauczyciele:

  1. systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu; zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych tam wiadomości i umiejętności;
  2. informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają;
  3. zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np.: wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci”.


Z przywołanego fragmentu Rozporządzenia wynika, że współpraca z rodzicami jest nieodzownym elementem organizacji pracy placówki. W ostatnich latach w wychowaniu przedszkolnym wiele się zmieniło. Rodzice mają pełne prawo do współdecydowania o kierunkach rozwoju przedszkola, zaś nauczyciele powinni tak kierować współpracą, aby włączyć rodziców w całokształt działań placówki, uwzględniając ich potrzeby, sugestie czy życzenia.


W myśl art. 54 Ustawy o systemie oświaty nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przedszkolu niepublicznym działała również rada rodziców. Na podstawie opracowanego przez siebie regulaminu ustala ona zakres działania oraz wybiera przewodniczącego rady, zastępcę, sekretarza i skarbnika oraz przydziela zadania, które poszczególne osoby będą wykonywały.