OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2012
Rada pedagogiczna w placówce niepublicznej
Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.).
W świetle prawa oświatowego
Rada pedagogiczna w każdej placówce oświatowej pełni niezwykle ważną funkcję, a jej rola nie ogranicza się bynajmniej do promowania uczniów do następnej klasy. Mądrze zorganizowana i kierowana staje się motorem napędowym każdej placówki – także przedszkola niepublicznego. Zgodnie z definicją podaną w Ustawie o systemie oświaty jest ona kolegialnym organem, który czuwa nad realizacją zadań statutowych placówki (art. 40). Nie tworzy się jej w szkołach, w której pracuje mniej niż 3 nauczycieli. Jak odnosi się ten przepis do przedszkoli niepublicznych? Czy i tutaj ustawodawca pozostawił swobodę, tak jak w odniesieniu do rady rodziców?
Jednoznaczna odpowiedź na to pytanie jest bardzo trudna, na co wskazuje Mateusz Pilich w komentarzu do Ustawy o systemie oświaty. Z jednej strony wydaje się, że rada pedagogiczna nie musi zostać powołana, ponieważ przepisy nie wskazują, jakie organy powinno posiadać przedszkole niepubliczne. Nie ulega wątpliwości, że niezbędna jest funkcja dyrektora, ale co do pozostałych organów, nie ma precyzyjnych wskazówek. Z drugiej strony, przepisy nie różnicują zasad klasyfikowania i promowania uczniów, co daje podstawę do wyciągnięcia wniosku, że wszędzie tam, gdzie placówka realizuje obowiązki edukacyjne dzieci, powinna zostać powołana rada pedagogiczna. Innymi słowy: każda placówka niepubliczna, mająca uprawnienia placówki publicznej, zobligowana jest do powołania rady pedagogicznej. Pozostałe nie mają takiego obowiązku. Co więcej, jeżeli mimo wszystko się na to zdecydują, mogą ustanowić własne zakresy ich kompetencji i sposób ich działania. W każdym przypadku nietykalne pozostają tylko te uprawnienia, które są związane z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów.
Jak zatem odnieść te rozważania do przedszkoli niepublicznych? Otóż organ prowadzący lub/i dyrektor mają wybór – mogą oni powołać radę pedagogiczną lub nie. Mają również prawo zdecydowania o jej kompetencjach. Decyzja ta determinuje sposób funkcjonowania placówki, dlatego jest bardzo istotna i nie powinna być podejmowana pochopnie.
„Szyja” placówki czy kula u nogi?
Rada pedagogiczna w placówkach niepublicznych jest powoływana chętniej niż rada rodziców – zapewne z tego względu, że nadaje ona rangę działaniom przedszkola. Łączy również grupę nauczycieli w zespół i daje im poczucie, że współdecydują o życiu placówki. Rady pedagogiczne powstają najczęściej w placówkach niepublicznych zgodnie z zasadami obowiązującymi w publicznych przedszkolach. O regułach ich funkcjonowania decyduje art. 43 Ustawy o systemie oświaty.
W skład rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu, bez względu na wielkość etatu, stopień awansu zawodowego oraz pełnione funkcje dodatkowe. Ustawa o systemie oświaty w publicznych placówkach daje radzie następujące kompetencje (art. 41 i 42):
- stanowiące, czyli: zatwierdzanie planów pracy placówki, podejmowanie uchwał w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów oraz skreślania z listy uczniów, podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- opiniujące, w zakresie oceny organizacji pracy przedszkola (zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć obowiązkowych i dodatkowych), projektu finansowania placówki, wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń i nagród, propozycji dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom obowiązków, stałych prac itd.


