Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY: CZERWIEC 2011


Wstępne informacje o budynku/lokalu


Opracowała: Agnieszka Olszewska, dyrektor przedszkola niepublicznego


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 243 poz. 1623 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. z 2010 r. Nr 161 poz. 1080),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 178 poz. 1380 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r. Nr 75 poz. 690 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z 2010 r. Nr 109 poz. 719),
  • Rozporządzenie (WE) 852 Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 29.04.2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. L 139 z 30.04.2004),
  • Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 136 poz. 914 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 kwietnia 2007 r. w sprawie pobierania i przechowywania próbek żywności przez zakłady żywienia zbiorowego typu zamkniętego (Dz.U. z 2007 r. Nr 80 poz. 545),
  • Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003 r. Nr 80 poz. 717 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 169 poz. 1650 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie uzgadniania projektu budowlanego pod względem ochrony przeciwpożarowej (Dz.U. z 2003 r. Nr 121 poz. 1137 ze zm.).


Przy zakładaniu przedszkola niepublicznego podstawą jest lokal, który spełnia przepisowe wymogi i znajduje się w atrakcyjnym miejscu – o co, szczególnie w dużych miastach, niezwykle trudno. Oczywiście możemy kupić działkę i wybudować przedszkole, spełniające wszystkie wymogi, unikając w ten sposób adaptacji budynku oraz związanej z nią kosztownej przebudowy. Jeśli mamy do dyspozycji działkę w dobrej lokalizacji, to na zbudowanie przedszkola parterowego będzie nam potrzebny budżet w wysokości około 2 mln złotych. Zapewne niewielu przedsiębiorców dysponuje taką gotówką, w niniejszym artykule skoncentrujemy się zatem na adaptacji budynku już istniejącego.


Załóżmy, że planujemy otworzyć przedszkole dla 4 oddziałów po 15 dzieci, czyli łącznie 60 dzieci. Powierzchnia sal musi odpowiadać 2,4 m2 na jednego przedszkolaka, każda sala dydaktyczna powinna więc mieć powierzchnię około 40 m2, co daje łącznie 160 m2. Dodając do tego powierzchnię szatni – około 40 m2, łazienek – 25 m2, zaplecza kuchennego – 60 m2 oraz zaplecza socjalnego – około 25 m2 i sali ruchowej – około 60 m2, łatwo obliczyć, że budynek, który chcemy przystosować na przedszkole, musi mieć powierzchnię około 400 m2. W znalezieniu odpowiedniego lokalu pomogą nam agencje nieruchomości, które znacznie przyspieszą ten proces, samodzielne poszukiwania mogą bowiem okazać się zbyt czasochłonne.


Jeśli planujemy otworzyć przedszkole we wrześniu lub przed wrześniem (to najlepszy okres na rozpoczęcie działalności), warto rozpocząć poszukiwania przynajmniej rok wcześniej. Aby uniknąć rozczarowań, dobrym pomysłem jest zatrudnienie architekta, który na bieżąco mógłby oceniać budynki nadające się do zaadaptowania na przedszkole. Pamiętajmy, że lokal, który spełni nasze oczekiwania i jednocześnie będzie odpowiadał przepisom, nie istnieje, musimy zatem wybrać budynek, który można najłatwiej przystosować. Powinniśmy mieć przy tym na uwadze, że przedszkole będzie atrakcyjne, jeśli będzie posiadało własny plac zabaw oraz miejsca parkingowe dla rodziców, dlatego dobrze, jeśli przy wynajętym przez nas lokalu znajduje się odpowiednia działka na plac zabaw i teren, który można przeznaczyć na parking. Na każde 100 m2 budynku powinno przypadać przynajmniej 1 miejsce parkingowe, w przypadku przedszkola najlepiej sprawdza się jednak zasada, że im więcej miejsc parkingowych, tym więcej zadowolonych rodziców, którzy nie muszą zatrzymywać się na niebezpiecznej ulicy, odprowadzając dziecko do przedszkola.


Kolejnym krokiem przybliżającym do otwarcia własnej placówki jest wizyta w urzędzie, w wydziale architektury i budownictwa. Zdobyć tam można najistotniejsze informacje. Na początek należy sprawdzić, czy na danym terenie istnieją plany zagospodarowania przestrzennego. Jeśli ich nie ma, to na podstawie