Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LIPIEC 2011

ZAKTUALIZOWANO: PAŹDZIERNIK 2013


Efektywność energetyczna w przedszkolu


Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2011 r. Nr 94 poz. 551 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz.U. z 2008 r. Nr 223 poz. 1459 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz.U. z 2009 r. Nr 43 poz. 346 ze zm.),
  • Dyrektywa 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych oraz uchylającej dyrektywę Rady 93/76/EWG (Dz.Urz. WE L 114 z 27.04.2006, s. 64).


15 kwietnia tego roku Sejm przyjął Ustawę o efektywności energetycznej. Z uwagi na fakt, że jej postanowienia formułują wymagania stawiane przed jednostkami sektora finansów publicznych, stosować ją należy również w przedszkolach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.


Wymogi ustawowe


Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu Ustawy, jest on odpowiedzią na podnoszone postulaty o konieczności ustanowienia systemu promującego i wspierającego uzyskiwanie oszczędności energii, zwłaszcza na polu końcowego wykorzystania energii. Ponadto projekt jest konsekwencją konkluzji Rady Unii Europejskiej z dn. 8–9 marca 2007 r. ustanawiającej cel 20-proc. oszczędności energii dla całej UE do 2020 r. Celem Ustawy jest stworzenie ram prawnych dla działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej gospodarki, obejmujących mechanizm wsparcia i prowadzących do uzyskania wymiernych oszczędności energii wymaganych na podstawie dyrektywy. Działania te prowadzone będą w 3 obszarach:


  • zwiększenia oszczędności energii przez odbiorców końcowych,
  • zwiększenia oszczędności energii przez urządzenia potrzeb własnych,
  • zmniejszenia strat energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego w przesyle lub dystrybucji.


Wprowadzenie kompleksowego mechanizmu wsparcia dla działań mających na celu poprawę efektywności energetycznej gospodarki doprowadzi w konsekwencji do ograniczenia szkodliwego oddziaływania sektora energetycznego na środowisko oraz będzie się przyczyniać do poprawy bezpieczeństwa energetycznego kraju.


Ustawa ma również na celu wypełnienie postanowień art. 4 Dyrektywy, który nakazuje państwom członkowskim realizować cel w zakresie oszczędności energii, przewidziany do osiągnięcia w 9. roku stosowania Dyrektywy. Cel ten ma być ustalany i obliczany na podstawie danych statystycznych, zgodnie z przepisami i metodologią, które są określone w załączniku nr 1 Dyrektywy