Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LIPIEC 2011

ZAKTUALIZOWANO: WRZESIEŃ 2013


Współpraca przedszkola ze szkołą


Opracowała: Małgorzata Celuch


Podstawa prawna:


    • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 97 poz. 624 ze zm.),
    • Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2012 r. poz. 1015 ze zm.).


Cele współpracy


Współpraca szkół i przedszkoli ma bardzo duże znaczenie, nie tylko dla dzieci uczęszczających do przedszkola, ale także dla ich rodziców, nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz nauczycieli klas młodszych szkoły podstawowej.


Zakres obowiązków dyrektorów przedszkoli oraz szkół podstawowych związanych z realizacją rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego precyzuje Ustawa o systemie oświaty. Pozostałe formy współpracy zależą od inwencji i zaangażowania wychowawców przedszkolnych i szkolnych w celu jak najlepszego przygotowania przedszkolaków do podjęcia nauki w szkole i zmierzenia się ze wszystkimi wyzwaniami, jakie to ze sobą niesie.


Dla dzieci rozpoczynających naukę w szkole niezwykle ważna może okazać się znajomość budynku szkolnego: swojej sali, świetlicy, stołówki czy szatni. Ogromne znaczenie będzie też miała znajomość nowej nauczycielki. Wszystko to z pewnością pozwoli uniknąć dzieciom poczucia zagubienia, a nauczycielom ułatwi poznawanie nowych podopiecznych.


Kontrola realizacji rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego


Współpraca pomiędzy szkołami i przedszkolami jest konieczna ze względu na realizację rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, które dzieci zobligowane są odbyć przed rozpoczęciem nauki w szkole, zgodnie z art. 14 ust. 3 uso. Art. 14b ww. Ustawy stanowi, że kontrolowanie spełniania tego obowiązku jest zadaniem dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, natomiast dyrektor przedszkola zobowiązany jest powiadamiać dyrektora szkoły o spełnianiu przez dziecko obowiązku w danym przedszkolu oraz o zmianach w tym zakresie.


Zapisy te zobowiązują więc dyrektorów szkół i przedszkoli do ścisłej współpracy w zakresie informowania i kontrolowania realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego. Proces ten powinien przebiegać według schematu:


  1. Dyrektorzy przedszkoli przyjmują dzieci do placówek, a następnie dokonują spisu dzieci rozpoczynających roczne przygotowanie przedszkolnego wraz z adresami szkół podstawowych, w obwodzie których mieszkają.


  1. Dyrektorzy przedszkoli wysyłają w formie pisemnej informację o rozpoczęciu realizacji przygotowania przedszkolnego przez wszystkie dzieci do szkół, w obwodach których dzieci mieszkają i tworzą ewidencję wysłanych do szkół zawiadomień.


  1. Dyrektorzy szkół tworzą ewidencję dzieci, które mieszkają w obwodzie placówki i które powinny w bieżącym roku szkolnym rozpocząć realizację rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego.


  1. Dyrektorzy szkół odbierają zawiadomienia od dyrektorów przedszkoli o dzieciach, które rozpoczęły przygotowanie przedszkolne.


  1. Dyrektorzy szkół uzupełniają ewidencję dzieci zobligowanych do odbywania przygotowania przedszkolnego o dane placówek, w których dzieci rozpoczęły realizację tego obowiązku.


  1. Dyrektorzy szkół wysyłają zawiadomienia do rodziców/opiekunów prawnych dzieci, które nie rozpoczęły obowiązkowego przygotowania przedszkolnego i odbierają informacje zwrotne od rodziców/opiekunów prawnych, do których wysłane zostały zawiadomienia.


  1. Jeśli obowiązek jest realizowany – dyrektorzy szkół potwierdzają informacje we wskazanych przez rodziców/opiekunów prawnych placówkach i uzupełniają ewidencję o adresy przedszkoli, w których dzieci odbywają przygotowanie przedszkolne.


  1. Jeśli obowiązek nie został rozpoczęty – dyrektorzy szkół informują rodziców/opiekunów prawnych o obowiązku realizacji przygotowania przedszkolnego oraz o konsekwencjach prawnych odmowy realizacji tego obowiązku.


  1. Jeśli dziecko nadal nie rozpoczyna rocznego przygotowania – dyrektorzy szkół na podstawie art. 20 ust. 1 uso. rozpoczynają egzekucję w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji na podstawie przepisów