OPUBLIKOWANO: MARZEC 2011
ZAKTUALIZOWANO: LISTOPAD 2014
Pracownicy pedagogiczni w zespołach szkół – określenie miejsca pracy w umowie, warunki zatrudnienia, szkolenia BHP
Opracowała: Joanna Pieczarka-Swadźba, prawnik
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r. Nr 62 poz. 286 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2004 r. Nr 180 poz. 1860 ze zm.).
Status prawny nauczycieli, w tym stosunek pracy, regulują przepisy Karty nauczyciela. Akt ten stanowi regulację szczególną wobec przepisów Kodeksu pracy i wiele kwestii uregulowanych jest odmiennie od regulacji kodeksowych. Przepisy Kodeksu pracy, zgodnie z art. 91c ust. 1 KN, mają zastosowanie jedynie w ograniczonym zakresie, w sprawach wynikających ze stosunku pracy a nieuregulowanych przepisami ustawy Karta nauczyciela.
Podejmowanie przez dyrektora szkoły, jako pracodawcy, decyzji w zakresie stosunku pracy, napotyka często duże trudności w wyborze i zastosowaniu odpowiedniego przepisu prawnego, chociażby ze względu na częste nowelizacje przepisów w tym zakresie, a także ze względu na to, że dla prawidłowego zastosowania niektórych przepisów prawnych konieczna jest znajomość wielu aktów prawnych, a czasami także wykładni oraz aktualnego orzecznictwa.
Podstawowymi przepisami Karty nauczyciela określającymi podstawy nawiązania z nauczycielem stosunku pracy są art. 10, 11 i 14 tej Ustawy. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu obowiązującym od dnia 1 września 2007 r., w przypadku zespołu szkół, który stanowi odrębną jednostkę organizacyjną, stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania. Stosunek pracy nawiązuje z nauczycielem dyrektor zespołu szkół, na stanowisku zgodnym z posiadanymi przez nauczyciela kwalifikacjami oraz zgodnie z posiadanym przez nauczyciela stopniem awansu zawodowego (art. 11 KN). Z treści tego przepisu wynika, że pracodawcą będzie dyrektor zespół szkół. I to on zawiera umowę z każdym z nauczycieli z każdej ze szkół wchodzących w skład zespołu.
Umowa o pracę
Podstawowym sposobem nawiązania stosunku pracy jest umowa o pracę. Ze względu na to, iż przepisy Karty nauczyciela nie regulują wszystkich elementów treści umowy o pracę, należy sięgnąć do uregulowań kodeksowych. Umowę o pracę zawiera się na piśmie, a jeśli umowa nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, pracodawca powinien, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika, potwierdzić pracownikowi na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.
W myśl art. 14 ust. 1 Karty nauczyciela, akt mianowania i umowa o pracę powinny w szczególności określić:
- stanowisko i miejsce pracy,
- termin rozpoczęcia pracy,
- wynagrodzenie lub zasady jego ustalania.
Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, w przypadku zatrudnienia w zespole szkół akt mianowania i umowa o pracę powinny określać także typy (rodzaje) szkół w zespole, w których pracuje nauczyciel.
Zgodnie natomiast z treścią z art. 29 § 1 Kodeksu pracy, umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia, wymiar czasu pracy, termin rozpoczęcia pracy.
- Stanowisko (art. 14 ust. 1 Karty nauczyciela


