OPUBLIKOWANO: 9 LISTOPADA 2018
Standardy kontroli zarządczej – informacja i komunikacja
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.),
- Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF z 2009 r. Nr 15 poz. 84),
- Komunikat Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla jednostek sektora finansów publicznych w zakresie planowania oraz zarządzania ryzykiem (Dz.Urz. MF z 2012 r. poz. 56).
Informacja i komunikacja to czwarta grupa standardów tworzących system kontroli zarządczej w szkole czy placówce oświatowej, określonych Komunikatem Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. Standardy w zakresie tej grupy wymagają, aby osoby zarządzające, czyli dyrektorzy jednostek oświatowych, a także pracownicy szkół mieli zapewniony dostęp do informacji niezbędnych do wykonywania przez nich obowiązków. System komunikacji powinien umożliwiać przepływ potrzebnych informacji wewnątrz jednostki oświatowej, zarówno w kierunku pionowym, jak i poziomym. Ponadto efektywny system komunikacji powinien zapewnić nie tylko przepływ informacji, ale i ich właściwe zrozumienie przez odbiorców.
Standardy w zakresie informacji i komunikacji
Wytyczne dotyczące wymagań, którym powinien odpowiadać utworzony w jednostce system informacji i komunikacji, zostały określone w załączniku do Komunikatu Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla jednostek sektora finansów publicznych w zakresie planowania oraz zarządzania ryzykiem. Osoby zarządzające oraz pracownicy powinni mieć zapewniony dostęp do informacji niezbędnych do wykonywania przez nich obowiązków. System komunikacji powinien umożliwiać przepływ potrzebnych informacji wewnątrz jednostki, zarówno w kierunku pionowym, jak i poziomym. Efektywny system komunikacji powinien zapewnić nie tylko przepływ informacji, ale i ich właściwe zrozumienie przez odbiorców.
Standardy kontroli zarządczej przewidują trzy elementy składające się na system informacji i komunikacji w jednostce systemu oświaty. Są to:
- bieżąca informacja,
- komunikacja wewnętrzna,
- komunikacja zewnętrzna.
W zakresie bieżącej informacji standardy kontroli zarządczej wymagają, aby osobom zarządzającym, czyli dyrektorowi i pracownikom, zapewnić w odpowiedniej formie i czasie właściwe oraz rzetelne informacje potrzebne do realizacji zadań. W szczególności są to informacje:
- wewnętrzne – istotne dla osiągnięcia celów jednostki oświatowej, zwłaszcza celów krytycznych, są identyfikowane i regularnie przekazywane dyrektorowi,
- zewnętrzne – mogą mieć znaczenie dla osiągnięcia celów jednostki, w szczególności informacje związane z nowymi przepisami prawa lub innymi regulacjami, zmianami politycznymi i ekonomicznymi, są gromadzone i regularnie przekazywane kierownictwu.


