Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 9 LISTOPADA 2018

 

Opis standardów kontroli zarządczej

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157 poz. 1241 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
  • Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF z 2009 r. Nr 15 poz. 84).

 

Na podstawie art. 123 Przepisów wprowadzających ustawę o finansach publicznych 1 stycznia 2010 r. w życie wprowadzony został rozdział szósty nowej Ustawy o finansach publicznych. Wraz z jego wejściem w życie pojawił się obowiązek prowadzenia kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych. Do jednostek tych zaliczamy również wszelkiego typu jednostki oświatowe, dla których organem prowadzącym są jednostki samorządu terytorialnego. Stosownie bowiem do treści art. 79 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami. Z kolei jednostki oraz zakłady budżetowe wymienia art. 9 Ustawy o finansach publicznych jako jedne z jednostek tworzących sektor finansów publicznych. Odnosząc się z kolei do treści art. 69 ust. 1 pkt 3 Ustawy o finansach publicznych, stwierdzić należy, że zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków kierownika jednostki sektora finansów publicznych, a więc w interesującym nas wypadku do dyrektora szkoły, przedszkola czy placówki oświatowej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

 

Definicję kontroli zarządczej zawiera art. 68 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z tym przepisem stanowi ona ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Cele kontroli zarządczej wymienia z kolei ust. 2 tego przepisu, zgodnie z którym celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:

 

  • zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
  • skuteczności i efektywności działania,
  • wiarygodności sprawozdań,
  • ochrony zasobów,
  • przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
  • efektywności i skuteczności przepływu informacji,
  • zarządzania ryzykiem.

 

Z uwagi na użyte przez ustawodawcę sformułowanie „w szczególności” uznać należy, że wyliczenie zawarte w art. 68 ust. 2 ma charakter jedynie przykładowy, a przytoczony katalog celów ma charakter otwarty – można go więc swobodnie uzupełniać o inne, niewymienione w nim cele.

 

Ustawa o finansach publicznych