OPUBLIKOWANO: MARZEC 2011
ZAKTUALIZOWANO: PAŹDZIERNIK 2013
Standardy kontroli zarządczej – cele i zarządzanie ryzykiem
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
- Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 168),
- Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF z 2009 r. Nr 15 poz. 84),
- Komunikat Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla jednostek sektora finansów publicznych w zakresie planowania oraz zarządzania ryzykiem (Dz.Urz. MF z 2012 r. poz. 56).
Cele i zarządzanie ryzykiem
Cele i zarządzanie ryzykiem to druga grupa standardów kontroli zarządczej określona Komunikatem Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych. W ramach tej grupy wyróżniamy następujące elementy:
- misję,
- określanie celów i zadań, monitorowanie i ocenę ich realizacji,
- identyfikację ryzyka,
- analizę ryzyka,
- reakcję na ryzyko.
Zgodnie ze standardami kontroli zarządczej jasne określenie misji może sprzyjać ustaleniu hierarchii celów i zadań oraz efektywnemu zarządzaniu ryzykiem. Z kolei zarządzanie ryzykiem ma na celu zwiększenie prawdopodobieństwa osiągnięcia celów i realizacji zadań. Proces zarządzania ryzykiem powinien być dokumentowany.
Standardy kontroli zarządczej wymagają w ramach misji, czyli pierwszego elementu omawianej grupy standardów, rozważenia możliwości wskazania celu istnienia jednostki w postaci krótkiego i syntetycznego opisu misji. Odnosząc to wymaganie do samorządowego przedszkola, zauważyć można, że w jej wypadku taki opis już istnieje – zawiera go statut. Zgodnie z art. 60 ust. 1 pkt 1 Ustawy o systemie oświaty statut określa m.in. cele i zadania placówki. Podobne wymaganie zostało zawarte w § 2 ust. 1 pkt 1 załącznika nr 2 do Rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, zgodnie z którym statut określa m.in. cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa. I właśnie te cele i zadania przedszkola są jego misją.
Następny element omawianego standardu to określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji. Odnosząc się do wytycznych do samooceny kontroli finansowej, stwierdzić należy, że wymagają one, aby kierownictwo jednostki, czyli dyrektor przedszkola, ustaliło ogólne cele jednostki co najmniej na bieżący rok. W szczególności:
- cele ogólne są jasne i zgodne z zadaniami jednostki określonymi przez przepisy prawa, statut lub inne obowiązujące jednostkę regulacje,
- liczba celów ogólnych jest niewielka, aby kierownictwo mogło skutecznie monitorować ich realizację,
- cele ogólne są wystarczająco specyficzne dla danej jednostki,
- został określony termin, w którym poszczególne cele ogólne mają być osiągnięte,
- cele ogólne są możliwe do osiągnięcia przez daną jednostkę,
- wszyscy pracownicy znają i rozumieją cele ogólne jednostki.
Stosownie z kolei do wytycznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem, stanowiących załącznik do Komunikatu Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla jednostek sektora finansów publicznych w zakresie planowania oraz zarządzania ryzykiem, cele:
- są podstawowymi elementami kierowania jednostką,
- zapewniają poczucie kierunku,
- skupiają wysiłki (pozwalają na efektywną alokację ograniczonych zasobów),
- wyznaczają plany szczegółowe i wpływają na podejmowane decyzje, a także pomagają w ocenie osiąganych postępów.
Wytyczne stwierdzają również, że przy planowaniu można wyróżnić dwie zasadnicze grupy celów: strategiczne oraz operacyjne. Cele strategiczne powinny wynikać z przyjętej misji i wizji. Mają raczej stały i ogólny charakter, dotyczą dłuższego horyzontu czasu. Cele operacyjne powinny wynikać z celów strategicznych, mają bardziej dynamiczny charakter, obejmują krótszy okres (np. rok) i dotyczą konkretnych działań, które będą realizowane.
Wytyczne w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem wskazują również w tabeli nr 1 kryteria formułowania celów:
Kryterium – jaki cel powinien być |
Opis |
Istotny |
Powinien obejmować najważniejsze obszary działalności jednostki oraz jednocześnie odzwierciedlać istotne potrzeby społeczno-gospodarcze, zawarte m.in. w aktualnych dokumentach strategicznych i programowych. Powinien być postrzegany jako istotny i być ważnym krokiem naprzód, a jednocześnie stanowić określoną wartość dla jednostki, która będzie go realizować |
Precyzyjny i konkretny |
Sformułowany jednoznacznie i niepozostawiający miejsca na swobodną interpretację. Cel powinien odnosić się bezpośrednio do zamierzonego wyniku realizacji celu. W jego opisie nie należy stosować skrótów bez ich rozwinięcia |
Mierzalny |
Sformułowany w taki sposób, by można było liczbowo/wartościowo wyrazić stopień jego realizacji lub przynajmniej umożliwić jednoznaczną „sprawdzalność” jego realizacji |
Osiągalny, realistyczny |
Cel powinien oscylować wokół spodziewanych pozytywnych wyników możliwych do wykonania. Zbyt ambitny podważa wiarę w jego osiągnięcie i tym samym obniża motywację do jego realizacji. Mało ambitny cel utrwala stan obecny w danym zakresie, nie zakładając rozwoju, postępu i może także demotywować. Należy unikać określania celu na poziomie minimalnym |
Określony w czasie |