STAN PRAWNY: STYCZEŃ 2011
Koordynator do spraw bezpieczeństwa w placówce oświatowej
Opracowała: Małgorzata Celuch
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Uchwała Rady Ministrów Nr 186/2006 z dnia 7 listopada 2006 r. w sprawie działań administracji rządowej przeciwko przemocy w szkołach i placówkach,
- Uchwała Rady Ministrów Nr 200/2006 z dnia 22 listopada 2006 r. zmieniająca uchwałę w sprawie działań administracji rządowej przeciwko przemocy w szkołach i placówkach oświatowych.
Czy funkcja koordynatora do spraw bezpieczeństwa nadal obowiązuje w szkołach?
Koordynatorzy do spraw bezpieczeństwa powołani zostali na mocy Uchwały Rady Ministrów Nr 186/2006 z dnia 7 listopada 2006 r. w sprawie działań administracji rządowej przeciwko przemocy w szkołach i placówkach, zmienionej Uchwałą Nr 200/2006 z dnia 22 listopada 2006 r. Koordynatorzy zostali powołani w ramach programu „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”, który już w 2008 r. Minister Edukacji Narodowej Katarzyna Hall zastąpiła programem „Bezpieczna i przyjazna szkoła”. W nowym programie pozostawiono te działania z programu „Zero tolerancji”, które przyniosły pozytywny efekt i zostały dobrze ocenione przez szkoły i nauczycieli.
W nowym programie nie jest określone, czy funkcja ta ma zostać utrzymana, czy też dyrektor szkoły może z niej zrezygnować. Jednak Wiceminister Edukacji Narodowej Krystyna Szumilas na pytanie o dalszy los koordynatorów ds. bezpieczeństwa w szkołach odpowiada: „Zamieniliśmy program »Zero tolerancji« na »Bezpieczna i przyjazna szkoła«. Jeżeli jednak dyrektor szkoły uzna, że koordynator ds. bezpieczeństwa w jego szkole jest potrzebny, to może utrzymać tę funkcję”. Oznacza to, że decyzję podejmuje dyrektor szkoły, najlepiej w porozumieniu z organami wewnętrznymi szkoły.
Główne cele wprowadzenia nowego programu to:
- doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców,
- kształtowanie umiejętności społecznych i emocjonalnych uczniów,
- wzmocnienie funkcji wychowawczej szkoły,
- budowanie pozytywnego klimatu społecznego,
- poprawa relacji pomiędzy uczniami i nauczycielem,
- przeniesienie akcentu na współpracę,
- budowanie przyjaznego, wspierającego środowiska w szkole.
Rola koordynatora do spraw bezpieczeństwa w szkole może pomóc w osiąganiu tak postawionych zadań i funkcja ta w bardzo wielu szkołach została utrzymana. Od samego początku powstania stanowiska szkolnego koordynatora do spraw bezpieczeństwa, zadania, cele i zakres działania nie były sztywno określone, lecz miały być uzależnione od specyfiki placówki. Szkoły miały więc, i nadal mają, możliwość udoskonalania pracy koordynatora, jego zakres zadań i sposób realizacji mogą ewaluować tak, aby jej efekty były najkorzystniejsze dla całego środowiska szkolnego. Koordynator ds. bezpieczeństwa jest osobą, która może mieć bardzo duży wpływ na poprawę warunków bezpieczeństwa uczniów, w wielu szkołach koordynatorzy są inicjatorami licznych pożytecznych przedsięwzięć.
Kto powołuje koordynatora?