Jak dbać o higienę jamy ustnej u dzieci w przedszkolu?
Mateusz Chojnicki
Rozwój jamy ustnej, a co za nim idzie-uzębienia, rozpoczyna się już od trzeciego tygodnia życia płodu. Powstawanie zawiązków zębów jest wbrew pozorom długotrwałym procesem rozpoczynającym się już w czwartym tygodniu życia płodowego, a kończącym się dopiero w szóstym miesiącu życia dziecka (zęby trzonowe stałe). Cały proces ma charakter indukcyjny, w następującej kolejności: listewka zębowa, listewka zębowa pierwotna (z niej powstają zęby mleczne), listewka zębowa wtórna (z niej powstają zęby stałe), zawiązki zębów. Wzajemna zależność jest bardzo ważna, gdyż nie wystąpienie jednego z etapów powoduje późniejsze braki zębowe. Zaburzenia w rozwoju jamy ustnej bywają dzielone na wewnętrzne i zewnętrzne, ogólne i miejscowe, przedurodzeniowe i pourodzeniowe, wrodzone i nabyte. Wada zgryzu jest często wynikiem działania różnych czynników etiologicznych (dziedzicznych, zaburzeń wzrostu, zaburzonych funkcji, czynników zewnętrznych). Należy pamiętać, że efekt działania przyczyny wiąże się z okresem rozwoju dziecka, w którym ona działa. Zależy także od czasu, przez który działa, siły i sposobu działania czynnika uszkadzającego, rodzaju tkanki na którą działa, oraz reakcji organizmu na czynniki destrukcyjne. Do czynników działających uszkadzająco na zarodek lub płód zalicza się: 1) czynniki dziedziczne (uwarunkowane genetycznie), 2) czynniki działające w okresie morfogenezy, poprzez ustrój matki (uwarunkowania paragenetyczne), 3) endokrynopatie - zaburzenia gruczołów wydzielania wewnętrznego. Wśród czynników etiologicznych pochodzenia wewnętrznego wymienia się dziedziczność. Czynniki genetyczne wywierają wpływ od chwili poczęcia. Przykładem choroby o podłożu wyłącznie genetycznym jest zespół Downa. Każda nieprawidłowość dziedziczna jest wrodzona i może uzewnętrznić się już od chwili urodzenia, a jeśli później, to najczęściej w okresie dojrzewania. Do nieprawidłowości twarzowo - szczękowo - zgryzowych związanych z dziedzicznością zalicza się:
- Asymetrię twarzowo - szczękową
- Makro i mikro gnację (nadmierny rozwój i niedorozwój szczęki)
- Makro i mikro Genię (nadmierny rozwój i niedorozwój żuchwy)
- Makro i mikro donację (zwiększenie lub zmniejszenie rozmiarów prawidłowego zęba)
- hiper- hipo- i anodoncję (zwiększenie, zmniejszenie liczby zębów, lub ich brak)
- zaburzenia kształtu zębów
- diastemę
- nadzgryz
- zgryz głęboki, całkowity
i wiele innych.
Do przyczyn wad narządu żucia pochodzenia zewnętrznego zalicza się:
- dysfunkcje (wadliwe pobieranie pokarmów, wadliwe oddychanie i mowa, nieprawidłowe położenie żuchwy w spoczynku)
- parafunkcje (nawyki ssania, obgryzanie paznokci, zaciskanie i zgrzytanie zębami i inne)
- próchnicę zębów i jej zejścia
- urazy w obrębie układu stomatognatycznego
- choroby ogólne organizmu (np. krzywica, zapalenie ślinianek przyusznych)
W profilaktyce próchnicy i chorób przyzębia istotna jest znajomość wieku rozwojowego dziecka. Rozwój jamy ustnej przedstawia tabela:
Zęby |
Chłopcy |
Dziewczynki |
Dzieci obojga płci |
|
Szczęka |
Siekacze przyśrodkowe |
6-12 |
6-12 |
6-12 |
Siekacze boczne |
8-14 |
6-16 |
6-16 |
|
Kły |
15-23 |
15-24 |
15-24 |
|
Pierwsze trzonowce |
12-19 |
10-17 |
10-19 |
|
Drugie trzonowce |
21-31 |
21-31 |
21-31 |
|
Żuchwa |
Siekacze przyśrodkowe |
6-11 |
6-10 |
6-11 |
Siekacze boczne |
8-15 |
7-18 |
7-18 |
|
Kły |
15-22 |
16-24 |
15-24 |
|
Pierwsze trzonowce |
12-19 |
10-18 |