OPUBLIKOWANO: 15 WRZEŚNIA 2017
Nowe przepisy dotyczące zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno–pedagogicznej w przedszkolu publicznym
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532 ze zm.).
1 września 2017 r. weszło w życie nowe Rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Zastąpiło ono dotychczas obowiązujący akt prawny z 30 kwietnia 2013 r. Poprzednie rozporządzenie nie zostało całkowicie uchylone, bowiem na podstawie regulacji art. 363 Ustawy Przepisy wprowadzające Ustawę Prawo oświatowe będzie ono nadal obowiązywać w dotychczasowym gimnazjum, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, czteroletnim technikum, klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia, dotychczasowej szkole policealnej i szkole specjalnej przysposabiającej do pracy, a także w dotychczasowych szkołach artystycznych, do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach.
Z faktem, że rozporządzenie to nadal obowiązuje, wiąże się zresztą zmiana jego tytułu. Dotychczas tytuł ten zawierał również wyraz „przedszkola” – było to Rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Usunięcie przedszkoli z tytułu wynika stąd, że nie dotyczy już ono przedszkoli i w tym zakresie zostało zastąpione nowym aktem.
Nowe akcenty i perspektywy
Nowe przepisy kładą nacisk nie tyle na diagnozowanie potrzeb uczniów, ile – zgodnie z § 2 Rozporządzenia – na rozpoznawanie ich możliwości psychofizycznych. Podkreślają również, co stanowi nowość, znaczenie czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia w przedszkolu w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania mu warunków do pełnego i aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola.
Dotychczasowe rozporządzenie akcentowało raczej rolę wsparcia rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych. Trudno oczywiście przewidzieć, czy taka zmiana zapisów Rozporządzenia wpłynie w szczególny sposób na udzielaną pomoc. Da się jednak wskazać przyczynę przyjęcia takiej perspektywy. Jest nią założenie, że o jakości procesu kształcenia i wychowania, oprócz osobowości dziecka i determinantów natury indywidualnej, decydują również uwarunkowania środowiskowe. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna musi zatem w większym niż dotychczas stopniu uwzględniać otoczenie ucznia, środowisko przedszkolne, rodzinne, mogące być powodem jego szczególnych potrzeb edukacyjnych.
Zadania nauczycieli, wychowawców i specjalistów
Takiemu podejściu mają odpowiadać zmiany wprowadzone nowym Rozporządzeniem. W pierwszej kolejności dotyczy to zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów. Zgodnie z § 20 ust. 1 aktu należy do nich: