OPUBLIKOWANO: 11 SIERPNIA 2016
OPUBLIKOWANO: 16 SIERPNIA 2017
Tworzenie klas terapeutycznych – krok po kroku
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).
Możliwość tworzenia klas terapeutycznych wynika z zapisów Rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 klasy terapeutyczne stanowią jedną z form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. To bardzo pomocna i nieobciążająca czasowo forma wsparcia uczniów z pewnymi dysfunkcjami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dlatego warto zapoznać się z zasadami jej funkcjonowania.
Warunki, kwalifikacje, koszty
Z lektury § 8 ww. Rozporządzenia wynika, że klasy terapeutyczne organizuje się dla uczniów wykazujących jednorodne lub sprzężone zaburzenia, wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej, przy czym nie organizuje się ich w szkołach specjalnych.
Tworzenie klas terapeutycznych nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych związanych z zatrudnianiem specjalistów lub posiadania dodatkowych kwalifikacji przez nauczycieli, ponieważ zajęcia w tych klasach prowadzą nauczyciele właściwych zajęć edukacyjnych. Klasy terapeutyczne nie determinują też konieczności stworzenia specjalnych programów nauczania – nauczanie w nich prowadzi się według realizowanych w danej szkole programów, ale z dostosowaniem metod i form ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.
Zwiększenie kosztów związanych z taką formą kształcenia będzie wynikało natomiast z liczebności klas – liczba uczniów w klasie terapeutycznej nie może bowiem przekraczać 15. Ważne, że klasy terapeutyczne organizuje się z początkiem roku szkolnego. Nie można tego zrobić w jego trakcie, nawet jeśli zostanie stwierdzone, że na podstawie posiadanych orzeczeń uczniów danej klasy byłaby możliwość przekształcenia w klasę terapeutyczną.
Nauka ucznia w klasie terapeutycznej trwa do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Procedura tworzenia klasy terapeutycznej
Krok 1. Analiza zasad tworzenia klas terapeutycznych – czyli stwierdzenie, komu są potrzebne. Dyrektor szkoły powinien znać przepisy prawa oświatowego, ale te tak często się zmieniają, że przed podjęciem jakichkolwiek kroków dobrze jest sprawdzić aktualny stan prawny warunkujący podejmowanie ewentualnych działań.
Krok 2. Analiza sytuacji szkolnej pod kątem spełniania kryteriów uprawniających do bycia uczniem klasy terapeutycznej.