Dzień Dziecka Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy Cele główne: • budowanie własnej tożsamości, • poznanie praw i obowiązków dziecka, • zapoznanie z różnymi kulturami i stylami życia, • wzbogacanie wiedzy o świecie, • dzielenie radości z innymi z okazji Dnia Dziecka, • integracja grupy. Cele szczegółowe: • rozmowa na temat powstawania życia oparta na specjalnej książkowej opowieści przeznaczonej dla dzieci w wieku przedszkolnym, • oglądanie fotografii dzieci na różnych etapach rozwoju – szeregowanie zdjęć ze względu na wiek, • przyglądanie się w sobie w lustrze, • tworzenie autoportretu, • odpowiadanie na pytania dotyczące własnych upodobań, • poznanie wizerunków dzieci z różnych stron świata i słuchanie odczytywanych listów o ich ulubionych sposobach spędzania czasu, • nazywanie i rysowanie własnych marzeń, • kolorowanie, • zabawa dowolna na dworze. Formy pracy: • indywidualna, • zbiorowa. Materiały dydaktyczne: • dowolna książka o tematyce związanej z powstawaniem ludzkiego życia (przeznaczona dla dzieci w wieku od czterech do sześciu lat), taśma malarska, fotografie dzieci w różnym wieku, lista praw i obowiązków dzieci, lustro, farby akrylowe, płótna, pędz-le, lizaki decyzyjne, mapa kuli ziemskiej, listy i portrety dzieci z różnych stron świata, karteczki, kredki, karta pracy, balony z helem, maszyna do baniek mydlanych. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Skąd jestem? W Dniu Dziecka nasze myśli skupiają się na dzieciństwie. Wspominamy okres, w którym od-krywanie świata i jego tajemnic jest priorytetem. Nauczyciel pyta dzieci: „Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, skąd się biorą dzieci? Czy wiecie, że dzieckiem jest się na wielu etapach swojego życia? Wróćmy jednak do początków”. Nauczyciel, korzystając z literatury dla dzieci w wieku od czterech do sześciu lat, wybiera dowolną opowieść o powstawaniu życia. Podczas swojej opowieści skupia się na miłości międzyludzkiej oraz rozwoju małego życia w brzuchu mamy. Następnie przedstawia dzieciom szereg ilustracji przedstawiających dziecko na różnych jego etapach: od noworodka przez niemowlęctwo, wczesne dzieciństwo, dzieciństwo po bycie nastolatkiem. Pada kolejne pytanie: „Czy na każdej ilustracji widzimy dziecko? Dlaczego?”. Następnie uczestnicy zajęć zostają zaproszeni przez wychowawcę do kolejnego wyzwania. W sali na podłodze przyklejono olbrzymią strzałkę. Na wyznaczonej za pomocną taśmy ma-larskiej linii dzieci oznaczają dwa punkty, w których rozpoczynają się życie dziecka (pierwsza kropka) oraz dorosłość (druga kropka). Pomiędzy oznaczonymi punktami powstaje odcinek, na którym przedszkolaki układają zgodnie z chronologią otrzymane fotografie. Po wykonaniu zadania wraz z swoim opiekunem siadają w kole i rozmawiają na temat bycia dzieckiem. „Czy bycie dzieckiem jest radosne? Czy lepiej być dorosłym? Czym zajmują się dzieci? Czy dzieci mają jakieś obowiązki? Czy mają jakieś prawa? Jakie?”. Na sam koniec prowadzący informuje podopiecznych, że powstała już lista praw i obowiązków dzieci. Doro-śli stworzyli ją po to, aby każde dziecko na całym świecie było szanowane, miało szczęśliwe dzieciństwo oraz bezpieczne życie. Następuje jej odczytanie. 2. Jak wyglądam? Bycie dzieckiem jest bardzo zajmujące. „Czy przedszkolaki znalazły w ferworze tylu ważnych spraw czas na uważne przyjrzenie się sobie?”. Na prośbę nauczyciela stają naprzeciwko lustra. Ich zadaniem jest dokładnie przyjrzenie się własnemu odbiciu, wszak najlepszym przykładem dziecka jest każdy sam dla siebie. W ten sposób zostają zaproszone do uważnej obserwacji swojego wyglądu. „Czy jakaś cecha fizyczna łączy wszystkie dzieci? Rzeczywiście! Dzieci zwykle są dużo niższe niż dorośli. Na szczęście z upływem lat to się zmienia”. Aby lepiej zobrazować dziecięcy wygląd, przedszkolaki otrzymują płótna malarskie oraz farby akrylowe. Po zabezpieczeniu ubrań uczestnicy zabawy tworzą swoje portrety z wykorzystaniem profesjonalnych malarskich materiałów. Każdy dziecięcy portret już niedługo ozdobi tablicę prac znajdującą się w sali i będzie nie-zwykłą pamiątką, która potowarzyszy najmłodszym do końca ich pobytu w przedszkolu. 3. Kim jestem? Niewątpliwie wiemy już, że każdy przedszkolak jest dzieckiem. Ale nie znaczy to, że wszyst-kie dzieci są identyczne? Jak ustaliliśmy, są kwestie, które je łączą: wzrost, chęć zabawy czy ogromna potrzeba ruchu. Ale między dziećmi istnieją też różnice. Tak jak każdy dorosły jest inny, tak każde dziecko jest wyjątkowe. Tym razem zadaniem przedszkolaków będzie reflek-sja nad własnymi cechami oraz upodobaniami. Wychowawca rozdaje każdemu dziecku lizak decyzyjny. Następnie przedstawia kolejno dzie-ciom różne pytania i cztery odpowiedzi. Przedszkolaki zastanawiają się, która odpowiedź naj-bardziej do nich pasuje. Prowadzący ponownie odczytuje odpowiedzi, a uczestnicy zabawy podnoszą lizak, gdy usłyszą odpowiedź najbliższą ich sercu. Przykładowe pytania i odpowie-dzi: 1. W sobotni poranek lubię: a) pospać dłużej, b) wstać wcześniej i pomóc przygotowywać śniadanie, c) wstać wcześniej i pobawić się ulubioną zabawką d) wstać jako pierwszy i obudzić wszystkich domowników. 2. Najbardziej lubię zabawy polegające na: a) oglądaniu książek, kolorowaniu, rysowaniu, b) tańczeniu lub uprawianiu sportu, c) układaniu klocków i puzzli, d) przebierankach i odgrywaniu ról. 3. Gdy ktoś mi robi coś na złość: a) smutno mi, b) krzyczę i kłócę się, c) szukam pomocy u dorosłego, d) nie zwracam na to uwagi. 4. Wszystkie dzieci nasze są Wiemy już coraz więcej o sobie. Nasz świat jest jednak olbrzymi i na całej kuli ziemskiej można znaleźć i poznać wiele ciekawych osób, w tym również dzieci. W każdym miejscu na świecie panują inne zwyczaje. Choć jesteśmy do siebie podobni, żyjemy różnie. Nauczyciel zaprasza wychowanków do wspólnej wędrówki po różnych odległych miejscach na świecie. W tym celu rozkłada przed dziećmi olbrzymią mapę świata w postaci dywanu, maty itp. Słu-żyć będzie pokazywaniu celów naszej podróży. W każdym z tych miejsc przedszkolaki po-znają wizerunek mieszkającego tam dziecka. Nauczyciel odczyta również maluszkom list od przedstawianego im bohatera, w którym pisze on o zabawie charakterystycznej dla miejsca, w którym żyje. Warto przygotować wcześniej listy i umieścić je w kopertach, które sugerować będą kierunek podróży. Przykład Ciemnogranatowa koperta ze wstążką w śniegowe gwiazdki i kryształki lodu. Kierunek: Grenlandia. Nauczyciel prezentuje dzieciom fotografię małego Eskimosa. Witajcie! Jestem Aaju i mam pięć lat. Mieszkam na wyspie, która nazywa się Grenlandia. Jest tu bardzo zimno, a wszystko, co nas otacza, pokrywają lód i śnieg. Pewnie zdziwił was mój ciepły ubiór, to jeden ze sposobów na to, aby nie marzły nam nosy. Gdy mam troszkę wolnego czasu, to z moimi przyjaciółmi budujemy lodowe igloo. To takie domki złożone z bloków śniegu. Uwielbiamy też ślizgać się na lodzie i słuchać różnych ciekawych opowieści. Podsyłam wam ciut śniegu. Mam nadzieję, że przetrwa podróż! 5. Podróż balonem, czyli o czym marzę? Dzieci mają wiele pięknych marzeń. To właśnie marzenia unoszą nas do góry, jakbyśmy fru-wali balonem. Ciekawe, o czym marzą przedszkolaki. Aby się tego dowiedzieć, wychowawca zaprasza najmłodszych do kolejnego zadania. Rozdaje dzieciom kartę pracy z balonem (za-łącznik nr 1) oraz małą kwadratową karteczkę. Zadaniem dzieci jest narysowanie na niej swo-jego marzenia, a następnie przyklejenie na środku balonu. Pozostała część pracy to koloro-wanka. Gdy dzieła będą już ukończone, przedszkolaki siadają w kole i prezentują pozostałej części grupy swoje marzenie. Każde dziecko opowiada o wykonanym przez siebie rysunku. 5. Zabawa na całego – taniec wśród baniek mydlanych Czas na małą niespodziankę. Wszystkie dzieci zostają zaproszone do przedszkolnego ogrodu. Tam czeka na nich słodki poczęstunek (sezonowe owoce) wraz z wesołą muzyką. Podczas radosnych pląsów wychowawcy włączają w ogrodzie maszynę do tworzenia baniek mydla-nych. Dzieci tańczą i bawią się w radosnej aurze. Na koniec tego wyjątkowego dnia każdy maluszek otrzymuje balon wypełniony helem na pamiątkę.